Tak til en gris på skinner

Farvel til en kær ven.

Det er måske ikke til at forstå, men et tog kan virkelig gøre en forskel. Syd for Aarhus har det været tilfældet, og det er intet mindre end den kære Oddergrisen, jeg tænker på. Trofast som en hund har Odderbanen transporteret mig og tusinder af andre mennesker frem og tilbage mellem Odder og Aarhus.

»Det er da meget normalt,« vil folk sige, og ja, det er det da, men Oddergrisen er noget helt særligt. At et tog gennem så mange år kan garantere så stor stabilitet, så god komfort og ikke mindst så idylliske rammer, det er ikke noget, man ser hver dag.

Oddergrisen er ikke ligesom andre tog. Udefra ligner den mest af alt en rød bus med fartstriber, og smilene kommer frem på de fleste, når de ser toget for første gang.

Endnu større er smilene dog, når de træder ind i toget. Her vil de blive mødt af små, smalle gange, hvor man næsten kan se skinnerne under toget, og det understreger særligheden ved Oddergrisen. Går man ind i toget, åbnes et paradis med bløde sæder, store vinduer og et charmerende træfarvet interiør. Det bløde, ternede gulvtæppe springer én i øjnene, og turen ned til det ledige sæde er fascinerende. Får man først sat sig, kan det være svært at komme op igen. Modsat andre tog er sæderne nemlig rigtigt bløde, og benpladsen er stor. Det er to ting, som alle sætter pris på, og det er nok også derfor, at så mange vælger netop dette transportmiddel.

Alt fra studerende, pensionister, børn, unge og almindelige arbejdende mennesker benytter sig hver dag af Oddergrisens hyggelige rammer.

På pension

Tiden er forbi, og jeg taler på manges vegne, når jeg siger, at Oddergrisen har gjort en forskel. Det er ikke mange steder i Danmark, hvor et tog med den alder tiltrækker så mange kunder, og det er, fordi dette tog er nice, som man siger nu til dags.

Fra 9/12 skal Oddergrisen pensioneres, og Odderbanen bliver slået sammen med Grenaabanen. Det betyder nye tog og et helt nyt liv. Jeg kan kun kalde det fornuftigt at koble disse to jernbaner sammen, og det er da også fornuftigt nok med nyere tog, men jeg kommer nu alligevel til at savne Oddergrisen.

Hyldest til toget

Lad dette stå som en klar hyldest til et gammelt tog i en moderne verden, der formåede at smelte mange hjerter og transportere dem frem og tilbage på samme tid. »Man har et tog, til der kommer et nyt«, ville Jens Otto Krag have sagt, hvis han levede nu, og tiden er nu kommet, hvor Odderbanen siger farvel, men lade os byde de nye Desiro-tog hjerteligt velkomne.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.