Sosu-hjælperne cykler alt, hvad de kan

I et debatindlæg i JP Aarhus 12/11 slår Hans Jørgen Kristensen i Skødstrup til lyd for, at sosu-hjælperne skal cykle rundt til borgerne i stedet for at køre i bil.

Hans Jørgen Kristensen har fuldstændig ret i, at det er godt for miljøet, for økonomien og for helbredet, og sosu-hjælperne cykler også alt, hvad de kan. Vi har omkring 125 biler i hjemmeplejen og mere end 10 gange så mange hjælpere, så det siger sig selv, at cyklen er et meget brugt transportmiddel, når medarbejderne skal rundt til borgerne. Vi gør rigtig meget for at udbrede cykler og elcykler som medarbejdernes primære transportmiddel, men i aften- og nattevagterne, i belastede boligområder og ude på landet, hvor der er lange afstande og dårligt vinterføre, er der mange situationer, hvor det er nødvendigt med biler.

Med hensyn til at skifte hjemmeplejebilerne ud med elbiler, foreslår jeg det, fordi det er en god og efterspurgt løsning. Elbilerne er markant billigere i drift end benzinbilerne, så selv om de er en smule dyrere at anskaffe, når den nuværende leasingaftale udløber, vil det ikke koste borgerne flere penge. Jeg er klar over, at der er en række forhindringer i forbindelse med skiftet til elbiler. Den største er, at der er alt for få ladestationer – og det er netop derfor, at jeg er glad for, at vi nu har fået sat skub på løsningerne, og når hele Aarhus Kommune i højere grad satser på elbiler, vil der opstå et marked, som alle aarhusianere får glæde af.

Jeg ser det som en miljømæssig katastrofe, at Danmark ikke er længere med elbiler. Selvfølgelig kan vi ikke skifte fra den ene dag til den anden, men hvis vi skal i mål med mindre luftforurening, færre partikler og dermed sænke det alt for høje antal luftvejsygdomme hos både børn og voksne, så er det med at komme i gang på så mange fronter som muligt.

Hans Jørgen Kristensen fremmaner et billede af, at jeg skulle være under 30, uddannet fra statskundskab og kun være politiker, fordi jeg ikke skulle kunne få et arbejde.

Den slags tankespind kan man selvfølgelig altid gå rundt med, men min dåbsattest siger nu, at jeg for længst har rundet de 30, og mit cv, at jeg er uddannet lærer og har haft fuldtidsarbejde i mange år som lærer og på det private arbejdsmarked.

Jeg synes, at det er dejligt, at Hans Jørgen Kristensen opfatter sig selv som grøn og kører på cykel, fyrer med træ og bruger sparepærer. Med den indstilling burde det være oplagt at bakke op om, at vi uden en mærkbar ekstraregning skifter til elbiler og bidrager til renere luft i Aarhus.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.