Da mormor var ung, var rygning smart

Thomas Medom (SF) mener i følge Jyllands-Posten ikke, at det bliver smart at ryge igen.

»Der er tværtimod en tendens til, at det er lavstatus at blive set med en smøg i mundvigen. Hvor det tidligere var et udtryk for uafhængighed og måske lidt vildskab, så er det nu blevet utjekket og ildelugtende at ryge.« Som elev på en omtalt skole, nemlig Aarhus Katedralskole, og flittig bruger af altid hyggelige Café Casablanca har jeg selvsagt min daglige gang i området. Jeg har i den grad også mærket til de nye rygeregler både i forhold til diskussioner på skolen og i forhold til den pludseligt meget tomme skolegård og de nu overfyldte fortove.

Svaret er nej

Den nye rygelov, kan vi jo alle sammen hurtig blive enige om, er en dårlig idé og en uholdbar løsning. Det lyder det til, at Café Casablanca også synes. Her har man har nemlig lavet et nyt tiltag, hvor katedralskolens elever har mulighed for at drikke en kop gratis kaffe og nyde en smøg i hyggelige og tørre omgivelser. Det har bragt til diskussion om, hvorvidt det får flere unge til at begynde på cigaretterne.

Mit klare svar hertil er: nej! Endnu en gang lykkes det politikerne at få os unge til at virke uansvarlige og uden noget som helst begreb om, hvorvidt rygning skal være farligt eller ej. Selvfølgelig får en parasol og en gratis kop kaffe da ikke unge gymnasieelever til at ryge. Endnu engang bliver det os påduttet, at vi ikke kan tage ansvar.

Selvfølgelig kommer det ikke til at skabe en ”rygeklub”, som Thomas Medom ellers formulerer det.

Jeg synes, at det er fedt, at Casablanca har taget initiativ til, at de stakkels elever ikke skal stå på et gadehjørne til skue for forbipasserende og ryge deres cigaretter. Ydermere udtaler ejeren af Café Casablanca, Jørgen Danielsen, at det kan løse problemet med cigaretskod, der ikke ligefrem klæder den ellers flotte, gamle skole.

Og nej, rygning er måske ikke lige så smart og rebelsk, som det var, da mormor var ung, men det vil dog være vores eget valg og ikke noget, hverken Lars Scheibel (rektor) eller Thomas Medom skal blande sig i. Og da slet ikke, når Café Casablanca gør det med bedste hensigt – nemlig at behandle folk som personer, der godt ved, hvordan verden hænger sammen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.