Skindemokrati i fuld udfoldelse

Jeg er ked af det. Jeg er også gal. Men mest af alt føler jeg mig som et lille barn, der er blevet lagt i seng kl. 19, selvom jeg havde fået lov til at være oppe til kl. 21.

Følelsen må vel hedde afmagt. Jeg kan vræle og skabe mig nok så meget, jeg vil - velvidende, at det alligevel ikke bliver anderledes.

Jeg taler naturligvis om hele balladen omkring lukningen af Rundhøjskolen.

Jeg har forleden holdt vores ugentlige projekt ”morgenmad og trivsel” med min 6. klasse. Her havde jeg indbudt hele byrådet til at deltage for at se et praksiseksempel på, hvad det er for nogle særlige tiltag, vi har i Rundhøj-distriktet.

Kun to konservative herrer kunne finde tid til at tage imod invitationen (eller handlede det mon mere om mod til at se de børn i øjnene, hvis verden der er ved at falde fra hinanden?).

Børnene var nysgerrige og stillede mange spørgsmål til de to politikere, og Marc Perera afsluttede morgenmadssamlingen med en ”opsang” til børnene om demokrati og om, hvor vigtigt det er som borger at protestere, hvis man er uenig i de politiske beslutninger, der bliver truffet.

Sikke et kup jeg havde gjort som lærer; ”mine børn” havde fået lov at tale med nogle ægte politikere, gnisten var tændt, og de snakkede allerede om, hvad der skulle stå i deres læserbreve. Er det måske ikke dannelse til demokrati på højeste plan?

En knude i mellemgulvet

Da børnene var gået til frikvarter, fortsatte vi snakken, og Marc Perera antydede kraftigt, at forligsparterne virker meget stålsatte på at få deres forlig igennem uanset hvad - og at der i Aarhus Byråd ikke er tradition for, at man handler på høringssvar og dermed ændrer på forlig. Og her satte afmægtigheden sig så som en gigantisk knude i mellemgulvet. Hvis det er sandt, røg min sidste rest af tillid til vores politikere.

Hvad er det, der sker?

Hvordan skal jeg som lærer kunne danne mine elever til demokrati, når jeg for øjeblikket ikke kan få øje på andet end skindemokrati? Hvordan skal jeg forklare dem andet, end at det for tiden er svært at have tillid til de politikere, jeg endda selv har været med til at vælge?

Men jeg vil altså ikke sove før tid, så nu prøver jeg at skrige afmægtigheden væk. Derfor har jeg bedt om hjælp hos Helle Thorning og Villy Søvndal i håbet om, at de kan hjælpe med at redde os ud af det skindemokrati, der er ved at ødelægge Danmarks andenstørste by. Måske de kan presse vores byråd til at handle på høringssvarene (og ikke blot lytte til dem, som de har lovet).

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.