Ikke alle hunde er dræbere

Den nye hundelov er ikke andet end symbolpolitik.

Aarhus Politi lover nultolerance og bøder. I JP Aarhus 21/5 vil en politikommissær »skrue op for blusset.«

Man kunne tro, at al den energi var møntet på spritbilister eller værre, men truslerne retter Aarhus Politi mod hundeejere, der lader deres hund gå uden snor i skoven. I kølvandet på frygten for såkaldte kamphunde står alle hundeejere åbenbart for skud. Uanset hvilken hund, der følger én.

Det er i den grad skrækkeligt, når hunde bider. Heldigvis sker det sjældent. Jeg har den daglige glæde af at have følgeskab af en lille en af slagsen. Han vejer fem kilo og er 15 år gammel. Han er halvblind, halvdøv og helt igennem godmodig.

På trods af min hunds lille størrelse hiver nogle mødre deres børn over på det modsatte fortov, mens de sender bebrejdende blikke min vej. Hunden har travlt med at snuse til jorden, så han ænser det ikke, men det gør jeg. Hvad er de mødre bange for? Han gør ikke og har aldrig gjort nogen noget.

Til gengæld har jeg altid hundekiks i lommen, så enhver kan komme og få hundens evige venskab i bytte for en godbid. De børn, hvis mødre tør lade dem, hviner af begejstring, når hunden slikker deres små fingre for at få flere kiks. Det er en strålende oplevelse for hunden og ligeså for børnene, der lærer at omgås dyr med respekt og empati.

Uvenlig hundeskov

Så længe min hund lystrer så pænt, som han gør, lader jeg ham ofte gå frit i skov og park. Vi kommer ofte i hundeskoven over for Tivoli Friheden. Desværre er der ikke meget hundevenligt over den hundeskov. Jeg er blevet bandet ad af løbere, der holder stafetter omkring søen, og jeg har set min skræmte hund kaste sig ud i vandkanten, når cyklister ræser forbi ham.

Mest bizart er jeg blevet bedt om at give ham snor på, fordi forældre ikke er trygge ved fritgående hunde. Hvad laver de folk i en hundeskov, og hvad er det, de lærer deres børn? Måske er det de samme folk, som parkerer deres cykler op ad krogen til hundesnoren uden for Netto, så jeg ikke har noget sted at binde hunden, når jeg handler.

Stramningerne af hundeloven er ifølge eksperter symbolpolitik uden evne til at rokke ved årsagerne til aggressive hunde eller antallet af hundebid i det hele taget.

Min hund lystrer, han er rolig og glad for både dyr og mennesker, og jeg vil ikke nægte ham gåture uden en snor om halsen, fordi et fåtal uden for pædagogisk rækkevidde ikke ejer fornuften eller viljen til at styre deres hunde.

Vores historie er rig på love, der blev vedtaget på trods af etik og bedre vidende. Stramningerne af hundeloven er netop sådan én. Det er min pligt som samvittighedsfuld samfundsborger at modsætte mig den, og det er politiets pligt at bruge deres knappe ressourcer mere fornuftigt.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.