Østjylland skal gå forrest mod dårlig drukkultur

Det kan og skal lykkes at lære de unge at drikke ansvarligt.

For ikke længe siden var jeg på TV2 Østjyllands program ”Ud med sproget”. Det handlede om unge, ungdomsuddannelser og drukkultur - og årsagen var tragisk: den østjyske gymnasieelev Lauge Eilrichs død ved et fald ud ad vinduet på et hotel på gymnasie-skitur i Frankrig. Debatten - mellem Simon Eilrich (Lauges far), formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Marlene Nyborg Madsen, rektor på Aarhus Katedralskole Lars K. Scheibel og mig selv - var dog konstruktiv. Nok netop fordi det er så åbenlyst, at Danmark har et problem her.

Og et problem må jo - især hvis man er politiker - have en løsning. Forbud ligger altså lige for. For hvad nu, hvis man bare forbød alkohol på alle ungdomsuddannelser? Så var man ude over, at 15-17-årige ville drikke sig fulde, komme til skade, komme til udpumpning osv. Vi ville kunne sove trygt og vide, at de volds- og voldtægtssager, som har alkoholrelation, ville høre op.

Tja, hvem tror egentlig på dét?

Fornuften skal med

For ærlig talt, så er sandheden nok den, at det er langt mere kompliceret end som så: Et forbud mod alkohol på gymnasier, tekniske skoler osv. ville helt sikkert bare flytte de unges druk - og ikke blive spor mere kontrolleret. Tværtimod.

Dét, det handler om, er jo, at vore unge mennesker skal lære at omgås alkohol på fornuftig vis. Det er vigtigt, at dette ikke bliver en hetz mod alkohol som sådan, for fredagsbar, temafest og lejrtur med en håndfuld øl er en vigtig del af ungdomsuddannelsernes sociale kultur - og det er helt i orden - og ydermere så handler det også om at have tillid til vore unge (snart voksne!) mennesker! Altså summa summarum: Al drukkultur er ikke dårlig, men vi er for dårlige til at tage hånd om den del af den, som er.

Mange er ansvarlige

Hvordan tager man så hånd om denne dårlige del af alkoholkulturen? Og mindst lige så vigtigt, hvem har ansvaret for, at det sker?

Igen er det ikke helt simpelt, for ansvaret deles mellem mange. De unge, som det handler om, forældrene, som er deres primære ansvarspersoner, og ungdomsuddannelserne (lærere, studievejledere og ledelser), som er ansvarlige for de sociale arrangementer. Og så er jeg som politiker også klar til at vedkende mig en stor del ansvar for at få taget denne debat, begynde en dialog og komme med konstruktive løsninger.

Det kan nemlig ikke passe, at vi har brugt flere årtier på at kæmpe mod cigaretrøg samtidig med, at vi på sin vis vedbliver med at se lidt igennem fingre med det faktum, at unge mennesker erhverver sig regulære alkoholmisbrug eller får alvorlige mén efter (eller i værste fald dør i) drukulykker.

Alkoholpolitikken mangler

Jeg har selv gået i gymnasiet for ikke så længe siden og ikke én gang i tre hele år blev mine forældre inviteret til et forældremøde om alkoholpolitik. Ja, faktisk har rigtig mange ungdomsuddannelser ikke en alkoholpolitik. Se, dét var måske mere relevant end et forbud, som blot flytter problemet?

Så altså, et målrettet arbejde med alkoholpolitikker, hvor elementer som forældreinddragelse, dialog med de unge samt virkningsfulde kampagner, hvor eksempelvis unge alkoholmisbrugere kommer ud og fortæller, kunne indgå. Det ville være en fornuftig begyndelse.

Mange ungdomsuddannelser gør det godt, men for mange gør det slet ikke rigtigt. Her kunne østjyske ungdomsuddannelser passende gå forrest. Især nu, da de har en anledning i en ung mands helt uacceptabelt tidlige og tragiske død. Og en far, som ønsker dialogen om den alvor, som ligger i den dårlige del - den del, hvor det kammer over og bliver for meget - af vore unges alkoholkultur.

Vi har alle et ansvar - lad os komme ind i kampen, Østjylland.

Dét, det handler om, er jo, at vore unge mennesker skal lære at omgås alkohol på fornuftig vis.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.