Ex post - senere og senere ...

For Post Danmark betyder ”optimering” ringere service.

”Post” er latin og betyder senere. ”Ex post” betyder, at et forløb betragtes, efter at det har fundet sted. For danskere, som ser tilbage på deres seneste erfaringer med Post Danmark, kan disse hæderkronede begreber give blandede associationer.



Den nye postlov fra 2010 bestemte, at alle villaer og rækkehuse fra 1. januar 2012 skulle have deres postkasser i skel. Baggrunden var digitaliseringen af brevforsendelser og faldet i Post Danmarks omsætning. Det var nødvendigt med omkostningsbesparelser i virksomheden bl.a. i form af en reduktion i antallet af medarbejdere.



Bøvl og besvær for kunderne



For kunderne betød det på den anden side omkostninger og besvær. Det var ikke gratis at købe en ny postkasse, og det var under alle omstændigheder noget bøvl at flytte den gamle postkasse i de tilfælde, hvor den kunne genbruges. Fremover kan postbudene til gengæld spare en masse skridt. Det er nu overladt til kunderne at tage disse skridt.



14/5 kunne vi læse i avisen, at endnu et af Post Danmarks distributionscentre (Ryhavevej, Aarhus V) var blevet nedlagt. Det fremgik af avisomtalen, at hovedårsagen til dette skridt var de faldende postmængder, som Post Danmark løbende må tilrettelægge arbejdet efter for fortsat at sikre en sund forretning med ”optimal service og kvalitet for kunderne.”



I økonomi betyder optimering, at man prøver at få det bedst mulige ud af knappe ressourcer for at opfylde et givet mål. Det er bestemt agtværdigt. De smukke ord kan dog ikke skjule, at vi som kunder igen oplever serviceforringelser.



Der var engang, da man kunne regne med, at postbuddet var kommet forbi med dagens breve om morgenen i hvert fald før klokken 10. Senere rykkede omdelingen til midt på dagen, og efter den seneste ”optimering” er det ikke usædvanligt, at postomdelingen finder sted sidst på eftermiddagen.



For det enkelte postbud betyder omlægningerne længere ruter, og det ville selvfølgelig være helt urimeligt, hvis kunderne skulle finde på at bebrejde postbudet, at han/hun kommer så sent. Det er heller ikke postbudets skyld, at der er flere rudekuverter end kuverter med håndskreven adresse.



Løbet er kørt



Vi må se i øjnene, at der ikke er nogen vej tilbage. Det er fantastisk praktisk, billigt og hurtigt at sende e-mails eller sms'er til familie, venner, forretningsforbindelser, skattevæsenet eller andre offentlige myndigheder. Håndskrevne breve er udsat for hård konkurrence.



Vi kan ”ex post” med et vist vemod se tilbage på dengang, da man om morgenen fik håndskrevne breve i postkassen. I nogle tilfælde breve skrevet med en karakteristisk skrift, som gjorde det muligt at identificere afsenderen, før kuverten var blevet åbnet.



Nu får vi e-mails eller sms'er i stedet. Det er også hyggeligt, når de kommer fra familie og venner. Selve bogstaverne i e-mails og sms'er siger dog ikke meget om afsenderens personlighed.



De smukke ord kan dog ikke skjule, at vi som kunder igen oplever serviceforringelser.



Andre læser

Mest læste

Del artiklen