Skolen er Rundhøjs krumtap
Politikerne bør tænke sig om og støtte Rundhøjskolen.
Kære byrådspolitikere. Det var et stort chok for os forældre at læse, at I har indstillet Rundhøjskolen til lukning. Jeg tror slet ikke, det var faldet os ind, at valget kunne falde på en skole, der i den grad gennem det seneste årti har været med til at løfte et tidligere socialt belastet boligområde til et attraktivt sted at bo for alle familietyper.
Samtidig med, at det sociale boligbyggeri i Rundhøj har fået sig et kvalitetsløft med bl.a. tilbygningen af flotte altaner, og området er faldet mere til ro også i kraft af de daglige rutinegennemkørsler af patruljevogne, har Rundhøjskolen også løftet sig fra at være en skole, som forældre til skolebørn søgte væk fra, til at blive en skole, som må afvise elever før skolestart pga. den store søgning. Dette har den kunnet gøre, fordi der har været en energi og en vilje blandt personalet til at skabe en ny og bedre skole.
Med omdannelsen af skolen til idrætsskole har personalet skabt en skole, som er for alle, og som giver gode og sunde svar på, hvordan vi sikrer os, at vores børn får en god fremtid. Sundhed og bevægelse er et af de allervigtigste fokusområder for moderne forældre, og det er derfor med stor sorg, vi må se i øjnene, at I ønsker at lukke områdets eneste idrætsskole.
Problemerne kommer igen
Jeg er bekymret for, hvad der sker med vores lokalområde, når Rundhøjskolen ikke længere er her.
Skolen er en krumtap i nærmiljøet, og jeg frygter, at området igen vil blive mindre attraktivt, og at der vil opstå problemer igen, når skolen forsvinder.
Som forælder til et barn i 0. klasse (i 2013 et i 0. og et i 2.) bekymrer det mig meget, at vejen til skole bliver både lang og farlig. Jeg er rigtig ked af at sende mine børn ud på en skolevej, som ikke er trafiksikret, og som flere andre forældre i området har jeg fravalgt bilen, fordi det hidtil ikke har været nødvendigt med en bil, når man bor og arbejder centralt i Aarhus.
Men når der ikke er en skole i nærmiljøet, og heller ingen offentlig transport mellem Højbjerg og Viby, hvor børnene efter jeres ønske skal gå i skole, må konsekvensen blive, at vi må investere i egen bil for at bringe børnene sikkert til skole.
Jeg håber, I politikere vil tænke jer om en ekstra gang, inden I beslutter at lukke skolen helt. Og hvis der skal være handling bag de gyldne ord om at sikre skolevejen for de mindste, skabe sammenhæng i nærmiljøet og intensivere fokus på sundhed i skolerne, er svaret ikke svært at finde.