Send en branding-ekspert til læreruddannelsen

Det er vigtigt at få fortalt, hvor sjovt og fantastisk det er at være lærer.

Debatten om læreruddannelsen minder om muldvarpeskud. Den popper op med jævne mellemrum, og den er ikke særlig positiv. Det er godt og sundt at forholde sig kritisk til det bestående for at skabe udvikling. Debatten om læreruddannelsen er dog præget af kritiske røster, og den savner et modspil, for der er rigtig mange positive aspekter ved uddannelsen. Læreruddannelsen er et vigtigt element i vores velfærdssamfund. Vi lærere kan godt lide at tænke på vores uddannelse som verdens vigtigste, og det kan diskuteres, hvor sandt det er. Uddannelsens vigtighed hænger dog ikke sammen med dens status, for det virker, som om vi konstant bekræfter hinanden i, hvor ringe lærere der produceres på læreruddannelsen.

Brænder for faget

I tager fejl, for det vælter ud med dygtige, initiativrige og skarpe lærere fra læreruddannelsen. Vi brænder for faget, og vi kommer ud med en energi og en masse tanker om, hvordan man laver god undervisning. Vi tilegner os et væld af teorier, og vi afprøver en masse ideer i virkeligheden. Vi reflekterer og analyserer, og vi udfordres både skriftligt og mundtligt. Vi bliver generelt mødt af dygtige og engagerede undervisere, der har erfaring med at undervise. Uddannelsen er ikke perfekt, men det nytter ikke noget at tro, at en ny struktur eller opbygning af uddannelsen ændrer alverden. Jeg tror, at det handler om branding og formidling af den gode historie. Hvis man gerne vil have dygtige studerende til at vælge læreruddannelsen, så er det langt vigtigere at få fortalt, hvor sjovt og fantastisk det er at være lærer. Det nytter ikke, at politikere og fagforeningen modarbejder disse gode historier ved at beklage sig over dårlig struktur eller ringe arbejdsforhold. Det gavner ingen. Jeg tror ikke, at der er brug for store reformer af læreruddannelsen. Jeg tror, at der er brug for professionel branding, og jeg vil opfordre uddannelsesministeren og Danmarks Lærerforening til at begynde at fortælle den gode historie nu.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.