Hovedkulds spareiver
Højst 10 af 400 nyuddannede lærere kan regne med at få job, anslår lærernes A-kasse for Aarhus-området. I år udklækkes ca. 3.000 nye lærere ifølge Jyllands-Posten 9/5.
Manglen på lærerjob får Danmarks Lærerforening til at foreslå, at nye, ledige lærere arbejder 20 timer om ugen for deres dagpenge. Så bruger de unge deres uddannelse, og folkeskolen bliver bedre, siger foreningens formand Anders Bondo Christensen. Det er en interessant løsning, som trækker nogle spørgsmål med sig. Hvornår tror man, at antallet af lærere passer med antallet af stillinger? Hvad med de lærere, der i flere år har levet med vikarjob eller ledighed, og som heller ikke kan få job? Og hvor mange er der af dem? Har seminarierne/professionshøjskolerne overvejet at begrænse antallet af lærerstuderende? Hvor stort er behovet? Har man overvejet at vurdere lærernes egnethed? Den må jo påvirke antallet af elever, der forlader folkeskolen uden at kunne læse og regne. Har man overvejet at anmode ældre lærere om at gå på efterløn - en metode, der ikke er ukendt i det private erhvervsliv. Har man overvejet at dele arbejdet, så delarbejde suppleres med offentlig ydelse i en forsøgsperiode? Og så vil det være interessant at vide, om de 4.000 fjernede lærerstillinger de seneste to et halvt år har forårsaget katastrofe i folkeskolerne? De mange nedlagte lærerstillinger er udtryk for en hovedkulds spareiver fra kommunernes side, mener lærernes formand.