Beklædning - uden badge

Når en buschauffør af en leder gentagne gange får besked på ikke at bære en privat badge i arbejdstiden, skal han tage den af.

Som abonnent både privat og professionelt på Jyllands-Posten kan jeg kun anbefale lederskribenten at læse sin egen avis. Den er udmærket.

Af avisen 5/11 fremgår, at busselskabet har set sig nødsaget til at indlede en afskedssag mod en chauffør, der fem gange på to dage nægter at udføre, hvad en leder beder ham om.

Sagen er træls for chaufførerne og for busselskabet. Og selvfølgelig mest for den konkrete chauffør. Fokus kommer væk fra, hvad det egentlig drejer sig om. Nemlig:

at busselskabets chauffører laver en engageret og stærk indsats med det nye busnet

at passagererne har vurderet, at busselskabet er det bedste i Midttrafiks område

at alle medarbejdere i busselskabet har været med til at vinde de to udbud, der har været af buskørsel i Aarhus Kommune i henholdsvis 2008 og 2011. I øvrigt i skarp konkurrence med stærke og kompetente konkurrenter.

Der er frit slag

Buschaufførerne er stolte af deres arbejdsindsats, de er fagligt dygtige. De er også meget velkomne til at give udtryk for kritik, internt og eksternt. Og det gør de. Der er frit slag i bolledejen.

Men: Når en leder i busselskabet fem gange på to dage beder en chauffør pænt og ordentligt om at tage den famøse badge af, fordi det ikke er en del af beklædningen - ja, så skal han gøre det. Det er jo en mulighed at bære badgen i alle andre sammenhænge. Men altså ikke som en del af chaufførbeklædningen.

Er det god humor?

Hvorvidt det så er god humor at gøre sig selv og sit fag til grin ved at lade sig afbilde i bar r.. på et toilet - det synes jeg så ikke. Og hvordan lederskribenten ville reagere, hvis de udmærkede og sikkert meget travle journalister, valgte at gøre det samme - på arbejde, i tv - ved jeg jo ikke. Men det er ikke min sag.

Hvis en faglig organisation synes det er sjovt, så fred være med det. Men det gør det ikke til en del af beklædningen for buschaufførerne.

At busselskabet udøver ledelsesretten i denne sag gør mig ikke til Stasi-agent, kan de fleste vist se. Og sammenligningen er langt ud over det rimelige og dybt respektløs over for, hvad der skete i Stasi-tiden.

Så lederskribenten skal både unde sig tid til at se filmen ”De andres liv igen” og læse sin egen avis. Det vil måske hæve kvaliteten af lederne fremover.

Det er jo en mulighed at bære badgen i alle andre sammenhænge. Men altså ikke som en del af chaufførbeklædningen.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen