Kattegat-broen ikke en fuser

Er hele landet uden om Storkøbenhavn blot en ”sort” zone? Det er københavneri af hidtil ukendte dimensioner.

I artiklen under overskriften ”Kattegatbro bliver en fuser” i JP Aarhus 24/10 udtaler forskellige ”eksperter” sig om nytten af Kattegat-forbindelsen.

Professor Christian Wichmann Matthiessen fra Københavns Universitet mener, at Kattegat-forbindelsen ikke løser trafikale problemer og ikke er en fordel for Aarhus samt Øst-, Midt- og Nordjylland.

Han taler om begrebet ”sorte bælter”, som er den zone, hvor man ikke kan konkurrere med det stærke center, og han konkluderer, at Storkøbenhavns konkurrenceevne er større end Aarhus'.

Læren er altså, at jo bedre forbindelser der er mellem Storkøbenhavn og resten af landet, jo mere vil det vise sig, at Storkøbenhavn overskygger resten af landet. Professoren har hermed gjort hele landet til et ”sort bælte” omkring Storkøbenhavn. Det må vist siges at være københavneri af hidtil ukendte dimensioner.

Uforståelig undervurdering


I artiklen er Niels Chr. Sidenius fra innovationscentret Incuba Sience Park i Aarhus inde på den samme tanke, idet han siger, at hvis der kommer en hurtig forbindelse mellem København og Aarhus, bliver Aarhus måske den yderste forstad til København.

Han går alligevel ind for Kattegat-forbindelsen af ”nationale grunde”. Han tror åbenbart ikke på innovation i Aarhus og resten af Jylland.

Det er uforståeligt, at de to herrers tro, at jo bedre infrastruktur landet får, jo mere af landet bliver udkantsdanmark. Denne undervurdering af potentialet uden for Storkøbenhavn taler vist for sig selv.

Jeg vil ikke her argumentere for de mange fordele ved Kattegat-forbindelsen, da alle logisk tænkende mennesker må kunne se dem.

Med hensyn til de trafikale løsninger er der planer om, ud over den nuværende tresporede bro, at bygge to nye tresporede broer mellem Jylland og Fyn i stedet for Kattegat-forbindelsen. Det forekommer ikke særlig logisk at lave ni spor til Fyn og to spor fra Fyn over Storebælt. Nu hvor færgefarten for lastbiler til Kalundborg er indstillet, skal disse lastbiler, inklusiv dem med containere fra landets største containerhavn i Aarhus, alle over Storebælt, hvilket giver en stor miljø- og vejbelastning.

Femern-broen til Tyskland er derimod en fuser, hvor tyskerne er ligeglade, danskerne betaler og svenskerne har fordelene.

Lad os droppe Femern-broen og komme i gang med Kattegat-forbindelsen nu.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.