Kattegat-broen ikke en fuser
Er hele landet uden om Storkøbenhavn blot en ”sort” zone? Det er københavneri af hidtil ukendte dimensioner.
I artiklen under overskriften ”Kattegatbro bliver en fuser” i JP Aarhus 24/10 udtaler forskellige ”eksperter” sig om nytten af Kattegat-forbindelsen.
Professor Christian Wichmann Matthiessen fra Københavns Universitet mener, at Kattegat-forbindelsen ikke løser trafikale problemer og ikke er en fordel for Aarhus samt Øst-, Midt- og Nordjylland.
Han taler om begrebet ”sorte bælter”, som er den zone, hvor man ikke kan konkurrere med det stærke center, og han konkluderer, at Storkøbenhavns konkurrenceevne er større end Aarhus'.
Læren er altså, at jo bedre forbindelser der er mellem Storkøbenhavn og resten af landet, jo mere vil det vise sig, at Storkøbenhavn overskygger resten af landet. Professoren har hermed gjort hele landet til et ”sort bælte” omkring Storkøbenhavn. Det må vist siges at være københavneri af hidtil ukendte dimensioner.
Uforståelig undervurdering
I artiklen er Niels Chr. Sidenius fra innovationscentret Incuba Sience Park i Aarhus inde på den samme tanke, idet han siger, at hvis der kommer en hurtig forbindelse mellem København og Aarhus, bliver Aarhus måske den yderste forstad til København.
Han går alligevel ind for Kattegat-forbindelsen af ”nationale grunde”. Han tror åbenbart ikke på innovation i Aarhus og resten af Jylland.
Det er uforståeligt, at de to herrers tro, at jo bedre infrastruktur landet får, jo mere af landet bliver udkantsdanmark. Denne undervurdering af potentialet uden for Storkøbenhavn taler vist for sig selv.
Jeg vil ikke her argumentere for de mange fordele ved Kattegat-forbindelsen, da alle logisk tænkende mennesker må kunne se dem.
Med hensyn til de trafikale løsninger er der planer om, ud over den nuværende tresporede bro, at bygge to nye tresporede broer mellem Jylland og Fyn i stedet for Kattegat-forbindelsen. Det forekommer ikke særlig logisk at lave ni spor til Fyn og to spor fra Fyn over Storebælt. Nu hvor færgefarten for lastbiler til Kalundborg er indstillet, skal disse lastbiler, inklusiv dem med containere fra landets største containerhavn i Aarhus, alle over Storebælt, hvilket giver en stor miljø- og vejbelastning.
Femern-broen til Tyskland er derimod en fuser, hvor tyskerne er ligeglade, danskerne betaler og svenskerne har fordelene.
Lad os droppe Femern-broen og komme i gang med Kattegat-forbindelsen nu.