Afgifter på biler skal ned

Igen og igen må Skat og bilforhandlerne bruge masser af ressourcer på fortolkning af kompleks lovgivning i forhold til de skyhøje bilafgifter, som danske bilister er pålagt.

Senest handler det om fortolkninger af regler om demobiler og videresalg af disse.



Jeg mener, at afgiftssystemet bør omlægges på motorkøretøjer, så lovgivning og regler bliver mere enkle. Afgifterne som helhed nedsættes til glæde og gavn for trafiksikkerheden, og den sidste del af den afgift bør omlægges, således at det bl.a. er mere ud fra et forbrug, der betales afgift, og ikke som systemet er opbygget i dag.



Spildt arbejdskraft

Skat og erhvervslivet bruger unødigt tusindvis af årsværk på at fortolke og forvalte denne komplekse lovgivning, hvor der er gråzoner. Tiden kan og skal bruges til at fange forbrugere, der ikke vil bidrage til velfærdssamfundet frem for at mistænkeliggøre en hel branche for at ”snyde”.



Det gavner hverken Skat, medarbejdernes tid eller bilbranchens interesser at skulle arbejde under kompleks lovgivning med masser af undtagelser i forhold til den høje registreringsafgift, som danskerne pålægges.



Jeg vil arbejde for, at denne komplekse lovgivning skal trimmes og forenkles, og at afgifterne på bilerne skal sættes ned.



Når svenskerne kan finde en fair model, kan vi også.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen