Min kritik af ARoS blev hørt
Regnskabet for ARoS Aarhus Kunstmuseum viser i år et overskud på 2,7 mio. kr.
Det er en lykkelig situation for museet og ikke mindst de aarhusianere, der år efter år har måttet afholde museets vedvarende underskud.
Formanden for Aros' bestyrelse, Carsten Fode, noterer sig, at det er lykkedes at vende røde tal til sorte som følge af en stram udgiftsstyring kombineret med en positiv udvikling i indtægterne, der blandt andet omfatter en stigning i besøgstallet fra 2009 til 2010, stigning i antallet af medlemmer i ARoS Klubben samt øget omsætning i café og shop.
Carsten Fode udtaler i forbindelse med regnskabet følgende:
»Opbakningen til ARoS er stor fra alle sider. Det glæder os og styrker os i troen på, at kunstmuseet betragtes af gæsterne som en oplevelsesrig kulturinstitution.«
Min egen rolle
Selv om Carsten Fode ikke nævner mig ved navn, vil jeg alligevel tillade mig at fremhæve min egen rolle, hvad angår ARoS' forbedrede økonomi.
Jeg har gennem de seneste år holdt øje med museets økonomi og blandt andet påvist fejl i museets regnskab og fejl i en salgspris i forbindelse med udstillingen ”Sculpture by the Sea”. Generelt har jeg været gavmild med gode og velmente råd til museets ledelse.
Der hersker næppe tvivl om, at ARoS på en positiv måde har taget min med mellemrum harske, men altid kærlige kritik til sig og dermed har fået mulighed for at præsentere et regnskab og en udstillingsprofil, som både museet selv, de bevilgende myndigheder og byens borgere kan være tilfredse med.