Hvor blev Aarhus Festuge af?
Efter at have læst lederen ”Kritik og Kunst” (JP Aarhus 8/5) angående Aarhus Festuge er vi tilbage til det gamle spørgsmål, om hvordan Aarhus skal holde sin byfest, og om vi skal holde fest?
Hvis vi er 300.000 mennesker i Aarhus, og vi deler os op i 10 lejre - 30.000 til højkulturel jazz, 30.000 til kunst og kultur, 30.000 til rock'n roll, 30.000 til country osv. Hvorfor har vi en mand, der bestemmer, hvordan 300.000 mennesker skal holde hans festuge?
Vil det ikke være bedre, at kunstneriske folk, erhvervsfolk og restauratører var med i et fælles festugeudvalg der formulerer, hvordan Aarhus skal holde sin byfest - i stedet for at vi bliver dikteret, hvordan vi skal holde den?
Personligt har jeg ikke noget imod festugedirektør Jens Folmer Jepsen.
Han har altid været en liberal musiker med en høj IQ, men han er blevet en diktator, og festugen er i dag hans egen private fest. Fra liberal til diktator til hykler.
Nej til musiktelt
Jeg får ikke lov i år til at få mit musiktelt, så lad det være, men det er svært for mig efter alle de år - faktisk mere end 25 - at vi nu tumler rundt i byen i håb om at finde vores folkelige festuge igen.
I Randers holder de en folkelig byfest sideløbende med deres kulturelle ting, hvor en restauratør - hvis han kan opnå tilladelse til et arrangement - gør det for egne penge. Men den gave, jeg i mange år har givet byen under festugen, er åbenbart ikke ønsket, og så kommer vi tilbage til lederen i ”Kritik og Kunst”: Egentlig kunne det være rart med en principiel drøftelse af, hvad byrådet vil med sin festuge.
Festuge -
where are you?