Når man skal spare

Det er altid let at finde besparelser, hvis de ikke vedrører en selv. Ingen er uundværlig, men alle er vigtige.

Den igangværende sparerunde i Århus har affødt en sund og vigtig debat. Tankevækkende er det, at der skal så voldsomme omstændigheder til, for at der grundigt reflekteres over, hvordan vi skal indrette vores servicetilbud.

Jeg mener, at man som offentlig leder og medarbejder ikke bare har ytringsfrihed, men også ytringspligt til at kvalificere debatten på baggrund af egne erfaringer og iagttagelser.

Det er positivt at opleve, hvordan debatindlæg afføder opmærksomhed om budskaberne og positive henvendelser fra borgere, der engagerer sig i spørgsmålet. Målet er ikke, at vi skal blive enige, målet er snarere, at vores uenighed hviler på et kvalificeret grundlag.

En kedelig tendens

Jeg synes, der er en kedelig tendens til, at debatten om de økonomiske udfordringer for kommunen reduceres til et spørgsmål om, hvem af de andre der kan undværes. Det er altid let at finde besparelser, hvis ikke de vedrører én selv. Af samme grund er det væsentligt, at alle borgere, medarbejdere og ledere i debatten tager udgangspunkt i egen indsigt og virkelighed. Det er ingen kunst at spare på alle de andre. Undværes kan vi forhåbentlig alle.

Ingen er uundværlig, men alle er vigtige, hvis indsatsen gør en positiv forskel for borgeren.

Jeg arbejder i Århus Kommune som oplevelsesleder. Min fremmeste opgave er gennem ledelse af ledere at fastholde fokus på borgeren. Det kan lyde banalt, men er i virkeligheden en væsentlig udfordring i den offentlige hverdag. Service er ikke bare en ydelse, som kommunen leverer. Service er derimod borgerens oplevelse, hvilket stiller krav til måden, vi udformer vores tilbud.

Hvad kalder vi dem, der kommer ind ad døren? Hvis man stiller dét spørgsmål på en kommunal arbejdsplads, vil svarene være mange: Borgere, ekspeditioner, brugere, klienter, forstyrrende elementer, besøgende, sager, lånere eller gæster.

Buddene er mange

Buddene er mange og afspejler forskellige syn på såvel service som kerneopgaven. Særligt udfordrende bliver det, når der inden for samme institution er flere bud på, hvordan vi opfatter dem, der kommer ind ad døren - og hvad, der er kerneopgaven. Det stiller krav om kvalificeret ledelse.

Jeg oplever personligt at gøre en forskel, men jeg er i sagens natur ikke bedre end de gode ledere og medarbejdere, jeg samarbejder med.

På samme måde er det vigtigt, at vi gennem kvalificeret ledelse sikrer alle medarbejdere oplevelsen af at gøre en personlig og positiv forskel. Farligt er det derfor, når debatten bliver til en kamp om, hvem der har de varmeste hænder, frem for hvordan vi kan bruge hænderne mest hensigtsmæssigt.

Vi skal kigge indad

Vi skal derfor alle i kommunen kigge indad og overveje, hvad der skal til, for at ”jeg” kan undværes. Det er svært, men det er den opgave, der er bestilt. Det kan være afsæt til en sund og innovativ proces.

Samtidig er det væsentligt, at vi tør sige effektivisering.

Det er i virkeligheden en stor udfordring, fordi effektivisering i offentligt regi forbindes med nedskæringer og servicereduktioner. Effektivisering kan imidlertid også ses som garanti for, at vi får mest og bedst mulig service og velfærd for de givne ressourcer. Og det er den proces, vi er midt i.

Vi skal turde sige effektivisering højt, ikke bare i forbindelse med sparerunder, men også i fredstid. Effektivisering er serviceoptimering og skal have væsentlig bevågenhed af ledere, medarbejdere, faglige organisationer og borgere.

Effektivisering starter hos den enkelte, ikke hos alle de andre. På den måde er vi alle i spil og kan alle undværes.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.