Finanslov mod bus til unge

Skal de unges valg af uddannelse afgøres af, om der er råd til en bil?

En klar forringelse for ungdomsuddannelser er på vej med finansloven. Den rammer unge, der skal bruge bus eller tog til deres ungdomsuddannelse. De køber hvert kvartal et uddannelseskort, hvor der er rabat på transporten mellem bolig og uddannelsessted.

Ifølge vurderinger hos trafikselskaberne bliver der tale om 70 pct. fordyrelse af de unges uddannelseskort. I øjeblikket betaler de unge 324 kr./måned, og resten dækker staten. Det sættes op til 551 kr./måned, altså fra under 1.000 kr. til ca. 1.700 kr. for et kvartalskort.

Dette er mere end en forringelse for de unge med lang transportvej og -tid til deres erhvervsskole eller gymnasium. Det er endnu en forøgelse af risikoen for, at flere unge falder fra den ungdomsuddannelse, som ifølge alle erfaringer er afgørende vigtig. Den officielle målsætning er, at 95 pct. af de unge skal have uddannelsen. I praksis ligger andelen væsentligt under. Det svinger efter lokale og geografiske forhold.

Flere vil springe fra




Forringelsen rammer allerede de elever, som satser på en blå, lilla, røde eller mangefarvede studenterhue til sommer. Finanslovsaftalen har virkning fra 1/1 2011 - og dermed for for uddannelseskortet for januar kvartal. Lokalt har Trafikselskabet Midttrafik den upopulære opgave at sende opkrævning og de dyrere uddannelseskort ud til de unge.

Her må man afvente de endelige oplysninger om sagen hos de statslige myndigheder, som skal føre finanslovsaftalen ud i praksis.

Grenaa Handelsskole/Viden Djurs lavede for få år siden en grundig undersøgelse af den kollektive trafiks betydning for unges valg af ungdomsuddannelse. Den viste bl.a., at fravær af ordentlig trafikbetjening kan få unge til at droppe en uddannelse. I det forløbne år har Region Midtjylland, kommunerne og Midttrafik kæmpet og arbejdet for at sikre busruter til netop ungdomsuddannelserne.

Nu er disse busruter bevaret, men så jager finansloven de unge ud af bussen. Prisstigningen vil få flere unge til at droppe bussen, hvois de har råd til at køre i bil i stedet for i bus og tog. Det er ikke den rigtige miljøpolitik. Og skal de unges skoletransport og valg af uddannelse afgøres af, om forældre har råd til at købe/lease en bil?

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.