Servicen var ikke gigantisk
»Hej farfar, det er altså nu, I skal have jeres gamle digitale boks skiftet ud til en ny Mpeg4 « (eller hvad det nu var, han kaldte den).
Opkaldet kom fra Malte, vores tekniske vidunderbarnebarn på 12 år, og anledningen var, at man nu i en periode ville kunne se en verden af tv-programmer. Inklusive Ramasjang og DR's andre nye kanaler, som vi ikke kunne se på den gamle.
Så vi ilede til Elgiganten i Viby, hvor vi fik en fin boks (ganske vist mærket ”returvare”, men så god som ny, sagde ekspedienten), og den kostede kun 500 kr. Efter to-tre timers arbejde med ledninger fik Malte den nye boks til at fungere, og vi frydede os over det store udvalg af kanaler.
Men da jeg næste dag ville gemme kvitteringen, så jeg tilfældigt, at vi fra 2011 ikke mere kunne se TV 2 på boksen. Vi havde nok forventet, at ekspedienten havde fortalt os, at vi altså skulle have en ny boks igen om nogle måneder, så jeg ringede straks til Elgigantens centraltelefon og brokkede mig højlydt, men fik at vide, at vi bare kunne få den byttet og ikke behøvede at tage helt til Viby igen, vi kunne klare det hos enhver Elgiganten. Fint.
Et godt tilbud
Samtidig så vi i deres tilbudsavis, at de netop havde et godt tilbud på en anden smartbox, der kunne det hele. Også det med TV 2. Og også til kun 500 kr., så vi drog ind til City til den store byttehandel. Men nej. Den boks havde de ikke, sagde ekspedienten. Jamen, den er jo med i jeres nye tilbudsavis, prøvede jeg at fremføre. Men der kom jo en ny tilbudsavis hver uge, fik jeg at vide, og de havde da ved gud ikke plads til alle de varer. Men de havde muligvis to stk. i Tilst, og 8-10 stk. var vist på vej til Viby. Jamen, kunne de så ikke lige ringe til Viby og bestille en til os. Nej, det kunne de ikke.
Vi opgav at køre land og rige rundt endnu en gang, men fik da pengene tilbage. Se det kan man kalde service.
På vejen hjem var vi forbi et supermarked for at købe aftensmad. Og minsandten om de ikke også havde en fin ny og endnu mere avanceret digitalbox. Til 500 kr. Og minsandten om Malte ikke fik den til at virke.
Så ærligt talt, hvad skal vi egentlig med de store specialbutikker, når man kan få det hele i sit supermarked?