Sygeplejestuderende afskæres fra nødvendig praktikuge
Det er bekymrende, at op mod 20 pct. af de studerende i hver klasse i det seneste år ikke har kunnet få en praktikplads i sundhedspleje.
Til de kommunale ansvarlige, der kan hjælpe med holde et fagligt niveau i sygeplejerskeuddannelsens sundhedsplejepraktik.
Vi er en gruppe undervisere på VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen i Århus (tidligere Sygeplejerskolen i Århus), som er bekymrede for den nuværende situation, hvor de sygeplejestuderende afskæres fra praktikophold i den kommunale sundhedspleje.
14 moduler
Sygeplejerskeuddannelsen er en professionsbacheloruddannelse og består af 14 moduler (varighed tre og et halvt år), der er en blanding af teoriundervisning og praktikophold. På University College Sygeplejerskeuddannelsen i Århus bliver der optaget fire klasser a 36-38 studerende to gange årligt.
Sygeplejerskeuddannelsen indebærer en blanding af teoretisk undervisning på skolen og klinisk undervisning i praktikophold.
Et af de sidstnævnte er i sundhedsplejen (placeret på uddannelsens modul 6) og er først og fremmest rettet mod børn. I dette modul er det planlagt, at de studerende skal i en uges praktik i en kommunal sundhedspleje forudgået af en uges teoriundervisning på skolen rettet mod sundhedspleje. Undertegnede er tilknyttet denne teoriundervisning.
Som undervisere har vi oplevet, at det seneste år har budt på den udfordring, at op mod 20 pct. af de studerende i hver klasse ikke kan få en praktikplads i sundhedspleje - af en uges varighed (dvs. en fremmødetid på i alt 30 timer).
Begrænsninger
Dette skyldes, at de samarbejdende kommunale sundhedsplejer har lagt begrænsninger på antallet af studerende i sundhedsplejepraktik. Dette har haft den konsekvens, at det otte gange i det seneste år har været nødvendigt at skuffe en gruppe sygeplejestuderende på fire til otte med, at der ingen klinikplads er til dem.
For at kompensere for dette har vi etableret en uges ”skolepraktik”. Men en ”skolepraktik” med analyse af filmmateriale kan ikke erstatte den rigtige virkelighed og er ikke nær så lærerig for den enkelte studerende som en rigtig praktikplads.
Er det forsvarligt?
Noget så elementært som at øve sig i at drage omsorg for og fremme sundhed blandt børn og unge i kommunerne udebliver i sygeplejerskers grunduddannelse. Er det forsvarligt i en sundhedskvalificerende uddannelse?
Vi håber, at dette bekymringsbrev kan være det redskab, som kan afhjælpe en udvikling, der er på vej ad den forkerte sti. Forhåbentlig kommer vi frem til, at alle sygeplejestuderende atter kan komme i en uges praktik i en kommunal sundhedspleje i løbet af en tre en halvårig-uddannelse.