Der er noget galt i Århus Bugt
Hvorfor forsvinder fiskene? Er det den ny molearm eller hurtigfærgerne?
Nu har jeg igennem de sidste 30 år fisket i Århus Bugt både med stang og med garn og ruser, og hvad er der så sket med fiskeriet?
Ja, det er blevet ringere og ringere, og hvad skyldes dette? Ja, man kan jo kun gætte, og det kan være svært, for hvad vil det sige, at fiskeriet er blevet ringere? For nogle arter af fisk er der kommet flere af. Disse fisk er alle pelagiske, det vil sige, at de fortrinsvis søger føde i og lever i overfladen eller i de øverste vandlag.
Hvad er der så sket med de fisk der lever på bunden? De er nu så godt som borte. Torsken, som man kunne fange rimeligt godt med, er helt borte, hvilket har resulteret i, at der er en frygtelig masse krabber, så når man røgter sine ruser, kan der sommetider være 10-20 kg i tre rusesæt.
Jeg fisker meget med rødspættegarn, som er bundstående, og jeg fisker både fra Egå og fra Silistria samt fisker i området ned til Fløjstrup og ud fra stranden ca. et par kilometer ud. Jeg har en fiskemakker, det vil så sige, at vi må fiske med seks garn tilsammen, og de seneste gange, hvor vi har haft garn ud, har der kun været imellem tre og seks fladfisk fordelt på skrubbe, gråtunge og ising. Så noget må der være galt.
”Det døde hav”?
Selvfølgelig bliver der snakket fritidsfiskerne imellem om, hvad der kan være galt, og en af gisningerne er den nye havn. Hvis det er den, der er skyld i, at fiskene er forsvundet, kan man kun frygte, hvad der så sker, når den bliver udbygget. Bliver Århusbugten så til ”det døde hav”?
En anden synder, som der også bliver snakket om, er hurtigfærgerne, som roder så meget op i bunden hver gang, de sejler ud eller kommer tilbage. Man kan se det, hvis man går en tur langs kysten fra Tangkrogen og sydpå. Stranden ændrer sig hele tiden, den ene dag er der sten i strandkanten, og dagen efter kan det være sand, så hvordan er der så ikke længere ude i bugten? Ændrer det sig også hver dag, er der ikke noget at sige til, at fiskene er forsvundet.
Slut med føden
En tredje gisning er, at fødeemnerne er forsvundet, hvilket har gjort, at fiskene også er forsvundet. For flere af de fisk, vi engang imellem fanger, er slet ikke i samme kondition som før i tiden. Dengang bugnede det med føde, både sandorm og børsteorm, det gør det ikke mere. Kan dette skyldes, at den cirkulation, der var i bugten før, er blevet bremset af havnen og den molearm, der rager langt ud i bugten, og hvad sker der, når den bliver bygget længere ud?
Bliver det så et ildelugtende farvand fra Tangkrogen og sydpå? Og bliver det indre område fra Kalø forbi Studstrup, Skæring og Egå et stillestående vand, som lige så langsomt går til grunde?
Hvem ved - men et eller andet er der galt i Århus Bugt.