RULL tænketanken tilbage
Som pædagogisk forsker føler jeg mig nødsaget til at udtrykke kritik af den faglige standard i det såkaldte RULL-projekt.
”Tænketank om fremtidens børnebyggeri” hedder en lille gruppe, som består af middelstore hjernetanke med lidt tv-karrierer og andet godt.
Denne tank, der som en kampvogn kun intellektuelt set kan køre ligeud, er nedsat af Århus Kommune, og dens arbejde har siden dannet grundlag for en byrådsbeslutning om at bruge 1,3 mia. kroner på børn- og unge- initiativer over de næste 10 år på det såkaldte RULL-projekt.
Som pædagogisk forsker føler jeg mig nødsaget til at udtrykke kritik af den faglige standard i dette arbejde. Det flyder rundt med nysproglig tomgang, der er ingen argumentation, og der relateres kun helt tilfældigt og sporadisk til lidt banale pædagogiske udviklingsinitiativer og en helt uargumenteret overbetoning af teorien om læringsstile.
Endelig er det syn på børns udvikling, der gøres rede for, så smalt og fuldstændig uden omtanke knyttet til hjerneforskningen, at man som pædagogisk videnskabsmand simpelthen af rent faglige grunde må protestere.
Teori for marsmænd
Der er i tænkekampvognens arbejde stort set ingen referencer til vores by, vores kundskaber, vores land og til vores tider og steder.
Rapporten bygger på teori for marsmænd. Dette arbejde er så ringe, at man ikke kan bygge velinformerede pædagogiske initiativer på det. Og på denne baggrund at bruge den astronomiske sum af 1,3 mia. kr. (mens de pædagogiske institutioner, skoler og børnehaver sulter) vil være at bygge både politik og administration på luftkasteller, som ingen ved, hvad er om ganske få år.
Gør man det alligevel, altså realiserer disse ideer, så vil man helt sikkert ødelægge både ting, børn, kultur, lærere, fagområder og steder.
Tomme ord
Kun larveføddernes aftryk vil være tilbage på den brune jord, og alle de tomme ord vil være gået op i røg.
Er der ikke nogle fornuftige sjæle i byen med lidt magt, som har lyst til at beskytte vores liv og verden mod denne abstrakte, men desværre virkeliggjorte tomgang? Er det virkeligt så vigtigt at pensle hele byen til med dårlig pædagogisk teori?