RULL tænketanken tilbage

Som pædagogisk forsker føler jeg mig nødsaget til at udtrykke kritik af den faglige standard i det såkaldte RULL-projekt.

”Tænketank om fremtidens børnebyggeri” hedder en lille gruppe, som består af middelstore hjernetanke med lidt tv-karrierer og andet godt.

Denne tank, der som en kampvogn kun intellektuelt set kan køre ligeud, er nedsat af Århus Kommune, og dens arbejde har siden dannet grundlag for en byrådsbeslutning om at bruge 1,3 mia. kroner på børn- og unge- initiativer over de næste 10 år på det såkaldte RULL-projekt.

Som pædagogisk forsker føler jeg mig nødsaget til at udtrykke kritik af den faglige standard i dette arbejde. Det flyder rundt med nysproglig tomgang, der er ingen argumentation, og der relateres kun helt tilfældigt og sporadisk til lidt banale pædagogiske udviklingsinitiativer og en helt uargumenteret overbetoning af teorien om læringsstile.

Endelig er det syn på børns udvikling, der gøres rede for, så smalt og fuldstændig uden omtanke knyttet til hjerneforskningen, at man som pædagogisk videnskabsmand simpelthen af rent faglige grunde må protestere.

Teori for marsmænd

Der er i tænkekampvognens arbejde stort set ingen referencer til vores by, vores kundskaber, vores land og til vores tider og steder.

Rapporten bygger på teori for marsmænd. Dette arbejde er så ringe, at man ikke kan bygge velinformerede pædagogiske initiativer på det. Og på denne baggrund at bruge den astronomiske sum af 1,3 mia. kr. (mens de pædagogiske institutioner, skoler og børnehaver sulter) vil være at bygge både politik og administration på luftkasteller, som ingen ved, hvad er om ganske få år.

Gør man det alligevel, altså realiserer disse ideer, så vil man helt sikkert ødelægge både ting, børn, kultur, lærere, fagområder og steder.

Tomme ord

Kun larveføddernes aftryk vil være tilbage på den brune jord, og alle de tomme ord vil være gået op i røg.

Er der ikke nogle fornuftige sjæle i byen med lidt magt, som har lyst til at beskytte vores liv og verden mod denne abstrakte, men desværre virkeliggjorte tomgang? Er det virkeligt så vigtigt at pensle hele byen til med dårlig pædagogisk teori?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.