Helt ude af trit

Regeringens aftaler med regionerne og kommunerne lader patienter og borgere i stikken. Bevillingerne står slet ikke mål med opgaverne.

Regeringen har nu indgået aftaler med kommunerne og regionerne om budget 2010. Jeg er ikke i tvivl om, at de vil få alvorlige konsekvenser for især ældre, svage og syge borgere. Udskrivelserne fra hospitalerne er nu så forcerede, at megen pleje og omsorg foregår i hjemmene, og den udvikling tager økonomiaftalerne ikke højde for.

Der skal tilføres ekstra midler til området, hvis kvaliteten af pleje og omsorg skal være i orden. I øjeblikket ser vi en modsat tendens i flere kommuner, nemlig at antallet af sygeplejersker beskæres, og det ved vi fra internationale undersøgelser går ud over borgernes sundhedstilstand.

I aftalen med regionerne indgår en fortsat effektivitetsstigning på 2,0 pct. på hospitalerne.

Jeg har svært ved at se, hvordan den skal effektueres. Der er voldsom personalemangel, og det ansatte personale løber så rigeligt hurtigt i forvejen.

Kvantitet frem for kvalitet

Meldingen er også, at den økonomiske ramme skal holdes. Hvad stiller Region Midtjylland i den forbindelse op med efterslæbet på 200 mio. kr.? Skal det også indhentes ved effektivitetsstigninger? Og hvem snakker efterhånden længere om kvaliteten i behandling og pleje/omsorg? Effektivitetstænkningen er blevet helt dominerende.

Jeg så i stedet gerne, at kommuner og regioner gik i gang med at tale nærmere sammen om, hvordan de i fællesskab kan sætte borgernes og patienternes behov i fokus, når vi nu har en regering, der udelukkende vægter effektivitet. Kommuner og regioner bør udvikle et tættere samarbejde om at tale de svagestes sag.

Det er beskæmmende, hvordan der i økonomiaftalerne slet ikke er fokus på hverken de medicinske eller psykiatriske patienter - de er endnu en gang blevet overset. Diskussionerne i forbindelse med aftalerne har primært været rettet mod at indfri krav i forbindelse med kræft- og hjertepakkerne.

Men hvad med de medicinske og psykiatriske patienter? Bent Hansen (formand for Danske Redioner, red.) og snart sagt alle andre beslutningstagere har jo erkendt, at deres forhold er under al kritik.

Det er skuffende, at det ikke har fået nogen konsekvens i forbindelse med økonomiaftalerne. Der er meget, der skal rettes op på.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen