Udvid E45 nu – med en vestlig parallel – og spar mindst 12 mia. kr.

Løsningen på trængslerne ligger lige for. Det samme gør en milliardbesparelse.

Artiklens øverste billede
I rapport 555 fra Vejdirektoratet ligger løsningen på den jyske infrastruktur. Politikerne har bare ikke opdaget den endnu, mener Søren Erikstrup. Arkivfoto: Tobias Nicolai

Nu er der endelig vedtaget en udvidelse af E45 fra fire til seks spor mellem motorvejskryds Aarhus Syd og til Skanderborg Syd, hvor der på hele strækningen er 12 meter midterrabat, som forholdsvis enkelt kan omdannes til de to ekstra spor på de ca. 14 kilometer, til en samlet pris på under 1 mia. kr. Det er desværre det eneste sted nord for Kolding, hvor denne brede midterrabat findes.

Der gik ikke mange dage, efter at udvidelsen var besluttet i Folketinget, før koret af borgmestre langs motorvejen mellem Randers og Vejle ville have hele denne strækning udvidet fra fire til seks spor. Når det så i denne uge er kommet frem, at udvidelsen af fire kilometer af Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor har kostet 1 mia. kr., vil strækningen fra Randers Nord til Hornstrup (Vejle Nord) beløbe sig til 15-20 mia. kr., uden garanti for at der sker en afhjælpning af den nuværende nedsmeltning af trafikken.

Derudover vil enhver udvidelse af E45 med flere spor gøre, at behovet for den Midtjyske Motorvej (også kaldet hærvejsmotorvejen) bliver større, ikke mindst politisk, da Nord-, Vest- og Sydjylland ikke uberettiget vil sige, at de udsultes for muligheden for at erhvervsudvikle, da al infrastruktur i Jylland skal lokaliseres gennem Østjylland, og derfor vil mulige interessenter etablere sig fortrinsvis i det østlige Jylland mellem Kolding og Randers.

På baggrund af rapport 555 fra Vejdirektoratet i 2016 vedtog Folketinget to styk kommissorium for hhv. ”VVM-undersøgelse af motorvej på strækningen Give-Billund-E20-Haderslev” og ”Forundersøgelse af ny midtjysk motorvej på strækningen Hobro-Viborg-Rute 15-Give”, hvor der skal afleveres bemærkninger til VVM’en den 28. august 2017.

Jeg håber, politikere i jyske kommuner og Folketinget vågner op hurtigst muligt, således at investeringer i jysk motorvejsinfrastruktur kan blive til alles bedste og ikke kun lappeløsninger, der ikke gavner i længden og gør alle frustrerede – kom nu i gang.

Rapport 555 arbejder med fire korridorer: A, B, B+ og C, hvor det virker til, at B+ er den, man arbejder videre med. Det skræmmende ved rapport 555 er, at de fire korridorer, der er regnet på, ikke giver nogen væsentlig aflastning af E45 mellem Randers og Vejle, så resultatet er, at Folketinget har vedtaget at arbejde videre med en Midtjysk Motorvej til 15-20 mia. kr. og samtidig påbegynde udvidelse af E45 mellem Randers og Vejle med andre 15-20 mia. kr.

Det betyder, at der arbejdes med motorvejsudvidelser og nye motorveje for 30-40 mia. kr., uden nogen som helst sikkerhed for, at det afhjælper flaskehalsene på motor- og hovedlandevejene i Jylland. Kommunerne langs hovedvej 26 mellem Aarhus og Viborg står allerede på spring for, at den opgraderes til motorvej, som vil være yderligere ca. 5 mia. kr. oven i ovennævnte.

Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og siger: Findes der en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses? For det gør der.

Løsningen er mere eller mindre i rapport 555, men med væsentlige korrektioner. Den største og altafgørende bommert i rapport 555 er det nordlige udgangspunkt, hvor alle korridorerne har udspring nord for Hobro. Udspringet skal være syd for Hobro ved Handest-afkørslen, da det er der, der kun er marginalt længere fra nord, mens folk fra det østjyske område fra Aarhus Nord vil køre den vej, hvis de skal til Nordvestjylland via Viborg, da de under 10 km længere end via hovedvej 16 rigeligt opvejes af tidsbesparelsen.

Når rute 16 passeres ved Foulum/Ørum, følges korridor C fra rapport 555, og det går mod sydvest, hvor rute 26 passeres vest for Rødkærsbro og videre mod syd til Silkeborg (ca. 55 km fra E45 Handest), hvor den nye Silkeborgmotorvej benyttes godt 10 km til Pårup, hvor der gås sydpå til vest for Tørring (ca. 35 km mellem motorvejene). Herfra benyttes Herningmotorvejen til Give på lidt over 10 km.

Eksisterende motortrafikvej udnyttes/udbygges på det første stykke mod Billund, hvor motorvejen føres øst om Billund og Vandel, hvorfra det går sydpå, hvor E20 (Kolding-Esbjerg) (ca. 40 km Give til E20) krydses vest for Lunderskov. Der fortsættes sydvest om Vamdrup, hvorefter det går direkte mod sydøst til umiddelbart nord for Vojens, hvor E45 igen bliver eneste nord-syd-gående motorvej. I alt 160 km ny motorvej, hvoraf ca. 20 km kan udføres som udvidelser af eksisterende motortrafikveje og hovedveje. Der udnyttes over 20 km af allerede etableret motorvej, hvor nuværende trafikintensitet er lav.

De helt store fordele ved mit forslag er, at E45 mellem Randers og Vejle vil kunne aflastes med op til en tredjedel af belastningen jævnfør Vejdirektoratets tal i rapport 555, samtidig med at Nord-, Vest- og Sydjylland får betydeligt bedre adgang til Fyn, Sjælland og Europa, og hele den bilende infrastruktur i Jylland får større sammenhængskraft.

Når man kommer til Hornstrup fra syd, vil der være kortere til Hobro Syd via den vestlige E45 frem for den østlige, ligesom der, når man kommer fra syd ved Haderslev, ikke er længere via den vestlige E45 end via den nuværende til Hobro Syd. Alle, der bor nord for Randers, vest for en lige linje fra Randers til Vejle og syd for Vejle inklusive Fyn og Sjælland, vil have kortere og spare tid ved at benytte den vestlige E45.

Der vil også blive bedre adgang til vores to internationale jyske lufthavne i hhv. Billund og Aalborg. Den tidligere omtalte opgradering af rute 26 Aarhus-Viborg bliver også overflødiggjort. Denne løsning er ren win-win, og så kan den gennemføres for 15-20 mia. kr., hvilket gør, at de 12 mia. kr., jeg har anført i overskriften som minimumsbesparelse, let kan gå hen at blive nærmere 25 mia. kr. og samtidig en væsentlig bedre løsning.

Jeg håber, at politikere i jyske kommuner og Folketinget vågner op hurtigst muligt, så investeringer i jysk motorvejsinfrastruktur kan blive til alles bedste og ikke kun lappeløsninger, der ikke gavner i længden og gør alle frustrerede – kom nu i gang.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.