DR’s dødsensfarlige røgslør

Andelen af luftforurening fra lokal trafik undervurderes systematisk, fordi de ultrafine sodpartikler fra dieselmotorer ikke er med i opgørelsen.

Artiklens øverste billede
Myndighederne opgør ikke de ultrafine sodpartikler, der kommer ud af dieselmotorer lokalt, og som er de allermest skadelige. Foto: Thomas Borberg

DR’s ”Sundhedsmagasinet” viderebragte 2/5 en dødsensfarlig myte, som indirekte er skyld i tusindvis af tidlige dødsfald hvert år. Oplysningen, der gives i programmet, er, at hele 75 pct. af luftforureningen i Danmark blæser ind fra Tyskland, og at kun 6,25 pct. kommer fra den danske trafik.

Myten om de 6,25 pct. fra trafikken er åbenlyst for lavt, men den giver et meget bekvemt røgslør for vores myndigheder, som så ikke behøver at gøre noget ved problemet.

Men den går ikke længere. Alle, der har opholdt sig på en trafikeret vej en kold vintermorgen, ved, hvor forureningen kommer fra. Forureningen kommer altovervejende fra tunge dieselkøretøjer, der kører rundt på vores egne danske veje.

Den dødsensfarlige myte lever, fordi myndighederne arbejder med en ufuldstændig opgørelsesmetode, som slet ikke tæller ultrafine sodpartikler fra dieselmotorer. Og det selv om netop disse ultrafine partikler – ifølge Aarhus Universitet, som står for målingerne – er de mest skadelige. Det fører til, at andelen af luftforurening, der kommer fra lokal trafik, systematisk undervurderes, fordi de ultrafine sodpartikler fra dieselmotorer ikke er med i opgørelsen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at vi med vidtåbne øjne går ind i en gigantisk sundhedsskandale.

Så forstå mig ret: Tallet på de kun 6,25 pct. forurening fra trafikken i programmet er uden tvivl rigtigt for de partikler, der måles med den officielle metode. Men det er også helt utilstrækkeligt og i programmet decideret misvisende. For det er jo netop ultrafine partikler, DR’s program omhandler, og det er dem, der måles i programmet.

Små partikler skader mest

For lige at skære det ud i pap: Myndighederne opgør ikke de ultrafine sodpartikler, der kommer ud af dieselmotorer lokalt, og som er de allermest skadelige. Og derfor er tallet på 6,25 pct. fra dansk trafik og hele 75 pct. ”fremmed” forurening grundlæggende misvisende.

Konsekvensen er, at de officielle tal for dødsfald fra trafikforurening er alt for lave. I København siger de officielle tal, at ca. 20 mennesker årligt dør af forurening fra trafikken. Men når man spørger forskere og eksperter, hvad deres reelle vurdering er, så er der faktisk enighed om 300-500 dødsfald om året i København (Politiken 26. marts 2014). Der er altså mørketal på op mod 25 gange flere døde end de officielle tal.

Fra et program på DR’s svenske søsterkanal SVT (29. april 2017) ved vi desuden, at ny forskning påviser dieselskader på børns hjerner i de europæiske byer. Og endelig ved vi efter dieselgate, at bilfabrikanterne lyver for offentligheden om de reelle udledninger af den giftige dieselos.

Med de oplysninger er det uforståeligt, at myndighederne ikke er i fuld gang med at skaffe et vidensgrundlag for en kriseindsats og/eller forbud mod dieselkøretøjer. Men der laves ikke tilstrækkelig indsamling af data, og ingen har fundet på at bede om en redegørelse med den nye viden og forskning på området. Tilgangen fra myndighederne synes at være, at vi gør, som vi plejer, selv om intet er, som det plejer.

Flere dieselbiler i trafikken

Og imens stiger andelen og antallet af dieselbiler år for år, fordi vi i Danmark med vores afgifter aktivt tilskynder til at køre diesel. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at vi med vidtåbne øjne går ind i en gigantisk sundhedsskandale.

DR skal have ros for at tage Danmarks suverænt dyreste miljøproblem op, men det er ærgerligt, at man ender med et ukritisk program og videregiver myten om, at forureningen er ”fremmed”. For det giver myndighederne røgslør til ikke at gøre noget for at beskytte befolkningen. Så herfra skal der i stedet lyde en anbefaling af SVT’s ”Till sista andetaget” fra 29. april 2017.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.