I Aarhus sidder vi i rundkreds, og det virker

Fælles løsninger på komplekse problemer er de bedste

Forberedelserne til næste års overenskomstforhandlinger for de offentlige ansatte er så småt i gang. Vi opfordrer parterne på børne- og ungeområdet til at undgå slagsmålene og i stedet skabe fælles løsninger. Det gør vi i Aarhus, hvor dialogen er præget af tillid, retfærdighed og samarbejde. Det er ikke bare ord. Det virker, og det er godt for børnene.

I forsommeren 2013 var der ikke meget optimisme at spore for samarbejdet om udviklingen af den danske folkeskole. Vi havde været vidne til et uskønt ”forhandlingsforløb” med Danmarks Lærerforening og KL i hovedrollerne, hvor anklager om manglende imødekommenhed føg gennem luften.

Hvordan skulle tilliden mellem kommunerne og lærerne genetableres? Hvordan skulle det lykkes at skabe et godt samarbejdsklima på skolerne? Og hvad med børnene – hvilke konsekvenser ville forløbet få for dem? I mange kommuner stod svarene hen i det uvisse. Men ikke i Aarhus.

I september samme år lykkedes det Aarhus Kommune, Århus Lærerforening, BUPL Århus og de øvrige organisationer på børne- og ungeområdet at blive enige om en lokal arbejdstidsaftale for alle faggrupper på skoleområdet. Aftalen afløste det berømte og berygtede lovindgreb i forlængelse af lockouten, og den var med til at sikre tillid i samarbejdet til gavn for børnene.

Opskriften på Aarhus-aftalen var mange og lange møder og en dialog baseret på tillid, retfærdighed og samarbejde. Og den opskrift smagte os. Siden har vi via studiekreds og tæt dialog opbygget et fundament for fælles retning og værdier for børne- og ungeområdet i Aarhus.

Vi anvender også opskriften, når vi med temaet frivillighed vil forsøge at finde løsninger, der kan bidrage til både bedre kommunal service og medarbejdertrivsel. Et tema, som ellers historisk set har været et minefelt at begive sig ind på i frygt for vigende jobsikkerhed og dårligere kvalitet i ydelserne til borgerne.

Både eksperter og debattører slår gang på gang fast, at Danmark skal leve af danskernes evne til at samarbejde. Vores påstand er derfor, at fælles løsninger på komplekse problemer er den bedste – og på langt sigt eneste – mulighed for at løse konflikter og skabe udvikling i den offentlige sektor. Med vores tilgang til samarbejde gennem tillid og retfærdighed kan vi være med til at forme børn og unge til voksne, som kan skabe de værdier, Danmark skal leve af.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.