Uddannelse eller dannelse?

De fleste tænker det, de færreste siger det højt. Sådan er det med mange ting her i verden. Er det en gave at turde sige tingene højt? Eller er det negativt? Jeg både elsker og hader det. Men sommetider kan det være nødvendigt.

En uddannelse er noget, vi skal tage. Eller er det? Hvis vi ikke tager den, har vi ikke samme status og er heller ikke berettiget til den samme løn, som dem der på papiret både har en bachelor- og kandidatuddannelse, når vi skal tage os et job.

Flot er det, at unge tager sig en uddannelse, og fint er det, at man bliver belønnet for det.

Men hvad hvis man blot har en uddannelse på papiret og under sit uddannelsesforløb blot er mødt op til sine eksaminer, som man én ud af de 40-45 skoleuger har læst op til, men ikke har været hverken fysisk eller mentalt til stede? Er det så en rigtige uddannelse?

Jeg er overbevist om, at vi alle har mødt en studerende på vores vej, der passer til den beskrivelse.

Mit spørgsmål er simpelt. Og så alligevel ikke. Hvorfor skal vi tvinges igennem en uddannelse, hvor vi hører om Geert Hofstedes kulturdimensioner, hvis vi i bund og grund ikke kan bruge det til noget?

Jeg er ikke ekspert, og jeg ved, at ikke alle tænker og mener som jeg. Og længe leve det. Men er det dét, som virksomheder og vores kommende arbejdsgivere ligger vægt på?

Jeg ved, at alle fag og alt pensum i en helhed er med til at danne og skabe en forhåbentligt dygtig nyuddannet. Men i vores samfund, her i år 2017 – hvorfor lægges der så meget vægt på, at vi tager en uddannelse, før vi kan udleve vores drømme, få et godt betalt job, hvis vi i bund og grund kan lige meget – med eller uden uddannelse?

Ikke alt handler om uddannelse

Det koster staten dyrt at betale for de tusindvis af studerende i Danmark. I stedet for penge, der egentligt vil komme staten ”til gode” igennem skat ved flere beskæftigede. Ikke nok med at det koster milliarder af kroner, koster det også liv. I den forstand at når vi vælger at tage en uddannelse, har vi skyhøje krav og forventninger til os selv.

Vi glemmer os selv. Vi glemmer, at det ikke er altbetydende at få rene 10- og 12-taller. Eller er det? For hvis vi ikke kommer med de bedste karakter, bliver vi tilsidesat for en anden.

Der er konkurrence på markedet. Konkurrence er godt, for så kommer den enkelte forhåbentligt i en stilling, der passer til vedkommende. Men hvad ikke er godt, er, at ikke alt handler om at have den længste uddannelse på papiret, og ej heller de høje karakter. For hvad er det værd at skrabe de gode karakter til sig, hvis ikke man har sig selv med og heller ikke fungerer socialt? Der stilles høje krav. Krav er godt for at få det bedste udbytte. Men krav er ikke godt, hvis det går ud over menneskeligheden.

Så kære verden. Kære virksomheder. Kære alle sammen. At have den længste titel på sit cv er ikke altid det bedste. Vi er alle forskellige. Og mange kan bidrage med noget forskelligt, også selvom de ikke har siddet fem år på skolebænken, hvor mentaliteten alligevel ikke var til stede. Der skal være plads til forskellighed. Uddannelse er ikke alt.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.