Det har politikerne vist glemt, eller kender de den ikke?

I går spurgte min datter mig, hvad grundskyld er.

Artiklens øverste billede
Hvorfor skal boligejere beskattes på alle tænkelige måder? Arkivfoto: Jens Dresling

I går spurgte min datter mig, hvad grundskyld er. Jeg fortalte hende, at det er en afgift/skat, som er pålagt folk, som har købt den ejendom, de bor i, og bortset fra enkelte udgifter som renovation, skorstensfejer og rottebekæmpelse er det en ekstra skat, som er pålagt folk, der har valgt at eje sin bolig, modsat lejere, der ikke betaler denne skat, og hvor nogle desuden kan få hjælp af det offentlige til at betale noget af huslejen.

For at imødekomme det næste spørgsmål forsøgte jeg at forklare hende, hvad ejendomsværdiskat er, men det er lidt svært for en mand, som har gået syv år i skole, jeg måtte have hjælp og fandt dette:

»Lejeværdi af egen bolig er det (normalt anslåede) beløb, ejeren af en ejerbolig ville kunne forvente at modtage i husleje, hvis han lejede sin bolig ud. Den udgør altså dermed også den løbende besparelse ved at eje sin egen bolig frem for at leje en bolig med tilsvarende karakteristika (som f.eks. størrelse, kvalitet og beliggenhed).

De mennesker, der gennem de seneste mange år har tilrettet lovene, har gjort, så de kan trække så meget som muligt ud af boligejerne i form af skatter og afgifter.

Ejendomsværdiskattens økonomiske begrundelse: Fra et fagøkonomisk synspunkt betragtes ejendomsværdiskatten dog fortsat reelt som en skat på indkomst, nemlig den indirekte indkomst en boligejer har i form af sparet husleje.

Denne såkaldte imputerede indkomst er ikke en indkomst, der faktisk udbetales, men den forøger alligevel boligejerens reelle forbrugsmuligheder på samme måde som anden indkomst og skal derfor ud fra denne tankegang også beskattes for at opretholde det vandrette lighedsprincip (jf. Skat).

Af samme grund rubriceres indtægterne fra ejendomsværdiskatten af Danmarks Statistik under indkomstskatter.«

Ang. min konklusion på ovenstående henviser jeg til overskriften.

De mennesker, der gennem de seneste mange år har tilrettet lovene, har gjort, så de kan trække så meget som muligt ud af boligejerne i form af skatter og afgifter. Og det gør det nu vanskeligt for ældre mennesker at kunne blive boende i deres eget hjem, da det nogle steder er helt grotesk, hvad det offentlige forlanger i grundskyld og ejendomsskat.

At der ikke er en beregningsmetode, der er retfærdig for alle, mener jeg, skyldes, at de personer, som laver lovene, ingen erfaring har. Og i stedet for at tænke selv støtter de sig til medarbejdere, som udelukkende er der, fordi de lever af det. Medarbejdere, som ikke er der for sagen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.