En planøkonomisk taxalov

Regeringen fejler med den nye taxalov, der vil gøre det sværere for mindre aktører at komme på markedet.

Artiklens øverste billede
Lars Boje Mathiesen, folketingskandidat for Nye Borgerlige i Østjylland, er utilfreds med den nye taxalov. Arkivfoto: Linda Johansen

Den nye taxalov kan ikke forsvares ved, at den samlet set er et lille fremskridt. For det er den ikke. Det er reelt set blot justeringer, som fjerner nogle forhindringer, men så sætter endnu flere nye op. Tilmed dræber man med dette forlig reelt set de nye tiltag på området.

Her er en liste med nogle af de krav, som nu skal opfyldes af alle dem, som igennem f.eks. Uber blot lige vil køre et par timer om måneden for at tjene lidt ekstra:

  • Krav om to ugers samlet bestået uddannelse
  • Krav om sædeføler
  • Krav om taxameter
  • Krav om udendørs skiltning af priser
  • Krav om skilt på taget
  • Krav om årligt syn af bil
  • Krav om 40.000 i kapitalkrav til bil
  • Krav om, at benzinbiler skal køre over 18,2 km/l
  • Krav om, at dieselbiler skal køre over 20,5 km/l
  • Krav om opfyldelse af euro 6-miljøordningen
  • Krav om ingen gæld til det offentlige
  • Krav om mindste bøde på 5.000 kr.

Derudover udsteder man på traditionel planøkonomisk facon bestemte priser for hele landet i stedet for at give markedet frit.

Hvad bliver det næste?

Man sikrer den monopolistiske struktur ved både at kræve et kapitalkrav på 500.000 til kørselskontorerne, og så giver man kørselskontorerne magten til at nægte chauffører at blive tilknyttet, selvom man opfylder de opstillede krav.

Selvfølgelig kan det give mening at give kørselskontorerne ret til at afvise, men så må man samtidig gøre det mere simpelt og billigere selv at starte op.

Der er også enkelte tiltag, som trækker i den anden retning. Nemlig ophævelsen af den geografiske begrænsning og taxanævnets magt.

Men med dette forlig umuliggør man reelt set de nye alternative aktører på området. Det er trist, at en borgerlig-liberal regering vil lægge navn til sådan et tilbageskridt og modtræk mod de nye spirende virksomhedsformer på transportområdet.

Nej, man burde have meldt ud, at man simpelthen ikke kunne blive enige om indholdet i en ny aftale.

Selvfølgelig skal der være ens regler på området. Og derfor skulle man have lavet en reel liberalisering af branchen i stedet for disse justeringer, som reelt set fungerer som statslig forfejlet beskyttelse.

Så dette forlig er ikke et lille skridt i den rigtige retning, men enten lidt hop på stedet eller et skridt tilbage.

Hvad bliver det næste? At en borgerlig regering indgår et forlig om stigende skatter, fordi det var, hvad man kunne få opbakning til?

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.