Kortere skoledag er rendyrket populisme

Mærkesagen en kortere skoledag, som har været den mest populære under det netop overståede skolevalg, er intet andet end rendyrket populisme.

Mærkesagen en kortere skoledag, som har været den mest populære under det netop overståede skolevalg, er intet andet end rendyrket populisme.

Hvis du havde spurgte mig og mine medelever, dengang jeg gik i folkeskole, om vi ville have en kortere skoledag, havde vi selvfølgelig også sagt ja. Uden tvivl. Man kunne næsten lige så godt have spurgt eleverne, om de ville have lov til at købe slik i skolekantinen – selvfølgelig vil de gerne det.

Den udskældte folkeskolereform, som indførte længere skoledage, er der helt sikkert nogle problemer med, som kræver justeringer. Det er da også helt naturligt, at man laver justeringer efter nogle år, når man ser, at ikke alle dele af en så stor reform fungerer efter hensigten.

Det kræver politisk mod at stå ved de svære, men rigtige beslutninger, som en længere skoledag er.

I forbindelse med disse justeringer bør Pisa-test afskaffes, da grise ikke bliver tungere af at blive vejet oftere, og elever bliver heller ikke klogere af at blive testet oftere. Jeg har tillid til, at lærerne bedst selv ved, hvordan de gør eleverne fagligt dygtigere. Der er ligesom alle andre steder i den offentlige sektor også kommet mere bureaukrati i folkeskolen, eksempelvis i form af individuelle elevplaner. Det er unødvendigt tidsspild for lærerne, så ville den tid være brugt bedre sammen med eleverne i lektiecaféerne eller på undervisningsforberedelse, som er blevet nedsat.

Samtidig med det bør man også investere økonomisk mere i folkeskolen, da intentionerne med folkeskolereformen var god, men den var dog underfinansieret.

Den længere skoledag er stadig en af de rigtig gode ting ved folkeskolereformen, da det netop giver tid til en mere varierende undervisning. Der er brug for mere tid, hvis man eksempelvis vil have mere niveauinddeling, at eleverne rører sig mere eller have flere frivillige foreninger inddraget i undervisningen.

Det kræver politisk mod at stå ved de svære, men rigtige beslutninger, som en længere skoledag er. En kortere skoledag er nemlig rendyrket populisme og vil ikke føre til andet end mere gammeldags røv til sæde-undervisning og en dårligere folkeskole.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.