Skal studenterhuen være en karakterbog?

»Jeg skriver ikke min sidste studentereksamenskarakter i huen,« siger Mikkel Skovgaard Hansen i Jyllands-Posten den 19/6.

»Jeg skriver ikke min sidste studentereksamenskarakter i huen,« siger Mikkel Skovgaard Hansen i Jyllands-Posten den 19/6.

Der er sikkert mange, der ikke er klar over, at det er blevet en tradition, at karakteren for denne eksamen noteres på indersiden af huen. Men mon der ikke også er mange, der er enige med Mikkel Skovgaard Hansen i, at karakteren kun siger en brøkdel om, hvem hans klassekammerater og han selv er?

»Når jeg kigger tilbage – hvad enten det er til sommer eller om 10, 20 eller 30 år – ønsker jeg at mindes en tid, der var hård og udfordrende, men som desuden var lærerig, spændende og noget særligt. Jeg vil tænke tilbage på det, der virkelig gjaldt, og det var aldrig et tal,« tilføjer han. Og for os, der kan se 70 år tilbage, var der ikke noget tal i studenterhuen, men kun klassekammeraternes navne.

At skulle skrive den sidste eksamenskarakter i studenterhuen er ukammeratligt over for dem, der fik en dårlig karakter. Det er ikke en tradition, men en uskik. Mikkel Skovgaard Hansen fortjener tak, fordi han havde mod til at protestere mod det.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.