Politikerne svigter Østjylland

Mange års manglende investeringer i infrastruktur begrænser regionens muligheder for at udvikle sig.

Artiklens øverste billede
Trængslen på E45 kalder på politisk initiativ, men politikerne foretager sig intet. Foto: Gregers Tycho

Der er i mange år fra Folketingets side sket en systematisk tilsidesættelse af Østjylland og Aarhus, når det drejer sig om den overordnede infrastruktur i området. Denne tilsidesættelse er faktisk inden for den seneste tid blevet endnu mere tydelig og til tider nærmest lidt grotesk, når man betænker de gentagne og massive valgløfter, debatindlæg osv., der igennem mange år er gået forud herfor.

Tilsidesættelsen sker ved, at staten stort set ikke investerer i området, selv om der er et kæmpestort behov for dette, og selv om pengene ville være givet særdeles godt ud.

De manglende investeringer i den overordnede infrastruktur begrænser i meget betydelig grad vort områdes udviklings- og udfoldelsesmuligheder, og vi har således slet ikke de arbejdspladser og den vækst, som vort område har potentiale til. Dette betyder store økonomiske tab for Aarhus og Østjylland, men tillige også for det øvrige Vestdanmark og landet som helhed. Tilsidesættelsen er sket på samtlige tre elementer, som udgør vor overordnede infrastruktur, nemlig følgende:

E45 fra Vejle og til Randers har i mange år været voldsomt overbelastet med trafik og alle de konsekvenser af forskellig art, som det nu har. Og situationen bliver kun værre. Hele dette scenario har åbenbart stået på meget længe, og det har i ekstrem grad kaldt på handling fra statens side.

Folketingspolitikerne har da også over en bred kam erkendt dette og har ved de seneste mange folketingsvalg lovet, at nu ville der altså ske noget. Men til trods for disse bastante og massive valgløfter, er der ikke sket noget som helst.

Tilsidesættelsen begyndte for alvor for årtier tilbage, hvor man af besparelsesårsager undlod at elektrificere hovedbanen nord for Fredericia. Herved blev Østjylland og Aarhus ikke koblet på det europæiske jernbanenet for eltog. Vi blev i bogstaveligste forstand kørt ud på et sidespor. Og dér holder vi stadig. Vi har ikke en ordentlig og nutidig togbetjening og, som det ser ud i Folketinget lige nu, heller ikke udsigt til at få dette ændret inden for overskuelig tid.

Østjylland og Aarhus er følgelig fortsat parkeret på et sidespor og fuldstændig tilsidesat med hensyn til en ordentlig og nutidig togbetjening.

Vestdanmark kannibaliseres

Folketinget har de facto besluttet, at man kun vil føre luftfartspolitik for København. Uden for København – og det vil i praksis sige i Vestdanmark – er luftfart udelukkende et kommunalt anliggende. Dette har medført, at Københavns Lufthavn for statslige penge – og understøttet af massiv statslig infrastruktur – er udviklet til en fantastisk international storlufthavn. Men det har også betydet, at man fuldstændig – og på helt uacceptabel vis – har svigtet Vestdanmark. Folketinget/staten har ganske enkelt ladet Vestdanmark sejle sin egen sø.

Det har betydet, at der slet ikke er balance i lufthavnsbetjeningen i landet, idet Københavns Lufthavn med Folketingets fulde velsignelse har fået lov til at ”kannibalisere” hele Vestdanmark. Og dette har været endog særdeles let, idet de vestdanske lufthavne har en meget dårlig beliggenhed. Beliggenheden er nemlig ”tilfældig”, idet den ikke er et resultat af en seriøs, overordnet planlægning for en relevant beliggenhed i relation til civil luftfart. Og resultatet er helt derefter. Der er ingen ordentlig lufthavnsbetjening i Østjylland og Vestdanmark. Østjylland, Aarhus og Vestdanmark er således blevet fuldstændig tilsidesat med hensyn til en ordentlig lufthavnsbetjening.

Forskelsbehandling

I erkendelse af at vi har en ordentlig lufthavnsbetjening i Østjylland og Vestdanmark, og i erkendelse af at vi ikke i Vestdanmark – i modsætning til, hvad der gælder for København – kan forvente nogen som helst hjælp fra Folketinget/statens side, ønsker Aarhus Kommune nu at flytte lufthavnen hjem til egen kommune for derved at forbedre den miserable luftfartsbetjening i Østjylland. Dette er helt nødvendigt og fuldstændig afgørende for vort område.

Flytningen skal ske helt uden statslige penge, og Aarhus Kommune handler dermed fuldstændig i overensstemmelse med den politik, som Folketinget har ført indtil nu, nemlig at det uden for København ene og alene er de enkelte kommuner, som afgør, om de for egne midler vil investere i en lufthavn. Staten kan/bør således anstændigvis ikke forhindre dette, når behovet er der, og når de sikkerhedsmæssige forhold m.v. er i orden. Man kan ganske enkelt ikke give den ene kommune lov og ikke den anden – dette uanset hvem der måtte have ansøgt først eller sidst. Dette ville være ren forskelsbehandling og diskrimination kommunerne imellem.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.