Jeg er en rigtig skidt knægt

Det er en lise for sjælen at møde et menneske, der tør stå ved, at han er en skidt knægt.

Når vi mødes, præsenterer vi os for hinanden på flere måder. Det første, vi ser på, er måske, hvordan vi er klædt, frisure, sko og hænder, og til sidst kommer talen. Sprogets tonefald og naturligvis ordene. Indimellem kan de, ordene, være så overraskende, at fokus alene er på dem. Glemt er alle de andre detaljer, og der kan være brug for eftertænksomhed for at huske dem efter mødet.

Sådan havde jeg det med ham her. Han indledte med at sige: »Jeg er en rigtig skidt knægt!« Så var det på plads, hvem jeg havde foran mig. Troede han. Han kunne ikke vide, at netop den bekendelse var ”vand på min mølle”.

Det er nemlig fascinerende at møde en så ærlig selvindsigt. Samtidig med at det er sjældent. Ofte er der alenlange mere eller mindre veltalende forklaringer på, hvordan tingene har udviklet sig til noget skidt, og at det i alle tilfælde er et andet sted, ansvaret for dem ligger, end hos den talende. Det er sådan en kunst, embedsmænd og politikere er trænet i. Samtidig med at der er magt bag deres ord, de er chefer, der har magten. Derfor er det en lise for sjælen at møde et menneske, der tør stå ved, at han er en skidt knægt.

Der er noget, der er godt

Der er to ting i den bekendelse. For det første bevidstheden om, at der er noget, der er skidt. For det andet bevidstheden om, at der er noget, der er godt.

Er en rigtig skidt knægt så det modsatte af en rigtig god dreng?

Der er ikke noget godt ved at være en skidt knægt. Alligevel, når det er hans virkelighed, er alene det, at han står ved det, godt og en dyrebar viden for ham og hans omgivelser. Måske er det så åbenlyst, at han har samlet stof til sin titel ”skidt knægt” gennem sit levede liv. Kriminalitet, almindelig snyd og bedrag også overfor dem og den, han har kærest. Gennem årene har han udsat sin krop og sjæl for alle mulige usunde indtag. Ham her har gjort alt det, der stod i hans magt for at få det skidt. Når han derfor præsenterer sig selv som skidt, så er det hans levede liv, der giver ham den titel.

Flere betydninger af skidt

Skidt er et af de ord, vi har flere betydninger for. Det kan som her betyde det modsatte af godt, og det kan betyde, at noget hober sig op dér, hvor der ikke bliver gjort rent. I sidste tilfælde bliver det måske også noget, man kan træde på.

Det skulle vise sig i vor samtale, at han netop oplevede sig som én så skidt knægt, at han efterlod en indbydelse til andre om, at de havde lov til at træde på ham. Det gør et dybt indtryk, når en ung mand kan fortælle om, at det er den oplevelse, han har af mødet med dem, der skulle række ud efter ham. Støtte ham, høre på, hvordan hans livsvej hen til at blive en rigtig skidt knægt er brolagt med svigt, uformåenhed, fejlslagne tilbud, der afspejler, at det vigtigste for, at noget nyt for ham kan ske, er sprunget over.

Ofte er der alenlange mere eller mindre veltalende forklaringer på, hvordan tingene har udviklet sig til noget skidt, og at det i alle tilfælde er et andet sted, ansvaret for dem ligger, end hos den talende.

Hans forbeholdende læggen kortene på bordet var for mig hans gode, store skridt i retning af at være en rigtig god dreng. Er det rimeligt at tale om, at det både kan være skidt og godt på en gang? Pudsigt nok, så er det netop kardinalpunktet. Der, hvor akserne mødes. For det er umenneskeligt, når vi ikke giver os selv lov til at tage skyld og skam på os, for den sidder og rumsterer, indtil den får lov til at komme frem ud af munden og løbe ned ad kinderne som tårer. Det hører med til levet liv at se på det, der ikke blev opfyldelsen af det, vi helst af alt ville, fordi livet, som det kom til at se ud, gik i en helt skør retning. Sværest er det for den, der ikke fik nok støtte og omsorg helt fra de tidligste år, og som kommer til at stå alene i verden.

En menneskeret

Det er en menneskeret at sige om sig selv, at jeg er en skidt knægt. Dertil vil jeg være af den opfattelse, at vi skulle være kommet så langt i vore bestræbelser på at tage hånd om hinanden i vort samfund, at det netop kunne medføre, at hans stærke ord kunne blive et håb om og en åben dør til nye muligheder.

Men det er mest på papiret og i munden, når papirerne bliver læst op, vi har det. Det er en sjældenhed at høre en ansvarlig beslutningstager tage ansvar for sit område. Det bliver skubbet foran ham eller hende, hen imod nogle andre, der skubber hen imod andre, og sådan bliver det ved. Det er med til at skabe utryghed og stagnation.

Den håndholdte vej

Der er brug for en indsats, der måske ikke er lovhjemmel for? Imidlertid er det den eneste brugbare vej. Den håndholdte. En favn, der tager imod, tilgiver, som støtter den faldne, der møjsommeligt prøver at komme på benene igen. Én, som vil holde fast i håbet for den, som oplever sig håbløs, og som indimellem bliver kaldt for håbløs. Det er så forfærdeligt at få det prædikat på sig. Jeg oplevede det som barn, min gymnastiklærer lod mig springe som den sidste i rækken over plinten med ordene »kom så, store stykke flæsk«. En spinkel pige, der ikke kunne komme over plinten, for jeg var dømt som det store stykke flæsk. Vi danner billeder af os selv og vore muligheder, af den måde vi bliver mødt på.

Der er en fortræffelig sætning i Astrid Lindgrens fortælling om Pippi, hvor hun lader Pippi sige om en given opgave: »Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt«.

Vi har brug for et samfund, der ser på, hvad den enkelte i sin livssituation kan, og beslutningstagere, som tør sige og give grobund for: »Det kan du sikkert godt«. Så den gode, skidte knægt finder håbet igen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.