Turismens #Aarhusmodel provokerer og fascinerer

Det, der får omverdenen til at spærre øjnene op, er, at vi i Aarhus har drejet nøglen om til det traditionelle turistkontor og bl.a. flyttet informationen ud på digitale platforme.

Artiklens øverste billede
Der var en tid, da turisterne blev mødt af et velkomstcenter på Banegårdspladsen. Arkivfoto: Tobias Nørgaard Pedersen

Turismens #Aarhusmodel provokerer og fascinerer.

I virkeligheden kan det jo ikke være anderledes, end at en moderne minimetropol som Aarhus møder sine gæster, hvor gæsterne er. Tænk på alternativet. Vi må se i øjnene, at de digitale medier endegyldigt har ændret turistens rejsevaner, og i dag anmelder, søger og deler turisten sine rejseoplevelser online som aldrig før.

Det kan man så synes om, hvad man vil, men sådan er virkeligheden. Og den ændrede adfærd stiller store krav til os turismeaktører og vores forståelse for digital markedsføring og samspillet mellem by og gæst. I Aarhus har vi taget udviklingen alvorligt og under stor bevågenhed fra ind- og udland lanceret #Aarhusmodellen.

Det, der får omverdenen til at spærre øjnene op, er, at vi i Aarhus har drejet nøglen om til det traditionelle turistkontor og bl.a. flyttet informationen ud på digitale platforme. Væk er gågadebiksen med kontorstol, postkortstativ og tykke ringbind. I stedet tager turistinformationen skikkelse af pop up-kontorer og touch-skærme rundt omkring i bybilledet på udvalgte hotspots.

#Aarhusmodellen har skabt så overvældende resultater, at Barcelona og flere andre europæiske storbyer er begyndt at kigge os over skulderen. Det er vi egentlig meget godt tilfredse med.

Arbejdet er langtfra gjort med at skifte fysiske platforme ud med digitale – vil vi møde turisten i øjenhøjde, handler det lige så meget om at være opdateret på tendenser og behov. I VisitAarhus har vi eksempelvis rustet servicepersonalet i byen til at stå mål med udviklingen og matche turistens forventninger.

Fra første færd har modellen høstet øretæver for at udfordre sædvanen. Men heldigvis også klapsalver, og ofte inviteres jeg ud i verden for at holde foredrag om den østjyske metode.

Om man vil det eller ej, er vi trådt ind i en digital tidsalder, der stiller krav om, at turistbranchen gentænker hele måden at kommunikere med gæsten på. Og selv om jeg af og til bliver spurgt, er der som sådan ikke noget trylleri over #Aarhusmodellen. I al sin enkelthed går den ud på, at vi møder turisterne, hvor de er, og føjer deres forventninger. Sådan bør det vel også være, og tendensen breder sig i Midtjylland.

Dommen er skånselsløs

Vi har kun ét skud i bøssen, når det kommer til at byde turister velkommen. Dommen er skånselsløs og kontant – og på få sekunder også online.

På sin vis har Aarhus revolutioneret branchen, og indsatsen har været øretæverne værd. I sit sidste leveår, 2010, varetog det traditionelle turistkontor omkring 40.000 ekspeditioner. Af dem bestod 75 pct. af lokale borgere, der ønskede hjælp med buskortet. Til sammenligning var VisitAarhus i 2015 i kontakt med over 300.000 turister. ”Stylingen” af turistkontoret har frigivet over 2 mio. kr., og pengene har vi skudt direkte i markedsføringsbudgettet. Blandt andet derfor steg overnatningstallet i byen på bare fire år med 25 pct. Det er noget at være stolt af.

#Aarhusmodellen har skabt så overvældende resultater, at Barcelona og flere andre europæiske storbyer er begyndt at kigge os over skulderen. Det er vi egentlig meget godt tilfredse med.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.