Ny lufthavn – tusind tak til Aarhus Byråd

En ny lufthavn er i særklasse den vigtigste enkeltsag, som kommunen har.

Artiklens øverste billede
Billund Lufthavn med sin dårlige beliggenhed er heller ikke løsningen på vore problemer med lufthavnsbetjeningen. Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen

Indledningsvis vil jeg gerne sige ”tusind tak” til Aarhus Byråd, fordi byrådet med beslutningen om at arbejde for en ny lufthavn ved Thomasminde virkelig for alvor er trådt i karakter. Byrådet er ved at træffe denne beslutning, som intet tidligere byråd i Aarhus har været i stand til at træffe. Dette til trods for, at det i årtier har været åbenbart, at den var helt nødvendig. Herved forsømte tidligere byråd på særdeles alvorlig vis at varetage Aarhus’, Østjyllands og Vestdanmarks helt basale og vitale interesser.

En ny lufthavn er i helt ekstrem særklasse den vigtigste enkeltsag, som kommunen har. Det er den, fordi Aarhus, Østjylland og Vestdanmark ikke kan klare sig i fremtiden i den hårde internationale konkurrence om arbejdspladser og vækst, hvis vi ikke har en ordentlig lufthavnsbetjening. Og det har vi ikke for nærværende.

Hvis man er det mindste i tvivl om dette, kan man bare erindre sig det mest eklatante eksempel herpå, nemlig Vestas, som har taget de indledende konsekvenser heraf ved foreløbigt at flytte 200 ledende medarbejdere til København med den helt berettigede begrundelse, at lufthavnsbetjeningen i Vestdanmark ikke er i orden. Herved fravalgte man den nuværende Aarhus Lufthavn i Tirstrup, men man fravalgte også – eller måske i endnu højere grad – Billund Lufthavn. Et smerteligt tab for Aarhus og Vestdanmark og en megastor lærestreg om, at vi hurtigst muligt skal se at få skabt en ordentlig lufthavnsbetjening i Østjylland/Vestdanmark, så virksomheder og andre ikke flytter herfra – eller undlader at flytte hertil – med fuldt berettigede henvisninger til den dårlige lufthavnsbetjening.

Blandt andet denne sag viser, at Billund Lufthavn med sin dårlige beliggenhed heller ikke er løsningen på vore problemer med lufthavnsbetjeningen. Havde det så blot været tilfældet, ville sagen have været meget let og bekvem for Aarhus Kommune, idet der så slet ikke ville være et behov for en ny lufthavn ved Thomasminde. For kommunen arbejder jo ikke med en ny lufthavn for at genere vore dygtige venner i det midtjyske, men ene og alene for at få en ordentlig lufthavnsbetjening i Aarhus, Østjylland og Vestdanmark.

Analysen fra Rambøll er, som den også selv nævner, udarbejdet meget, meget konservativt i relation til det økonomiske, idet man har været meget påpasselig med at få alle tænkelige udgifter med, ligesom der er indlagt et væsentligt beløb på 25 pct. til uforudsete udgifter. Indtægterne er derimod kun medtaget, når de er så godt som sikre. Herved får analysen nærmest karakter af et ”worst case scenario”. Der kan faktisk kun efterfølgende komme positive afvigelser – i særdeles stor kontrast til en række andre kommunale og statslige projekter.

Med de således valgte særdeles konservative forudsætninger, herunder forudsætningen om en meget betydelig finansiering med fremmedkapital på markedsvilkår i relation til renter og afdrag, viser hovedscenariet en negativ business case, ligesom det viser en negativ samfundsøkonomisk nettoværdi på minus 1.284 mio. kr.

I relation til infrastrukturprojekter er dette faktisk et meget, meget lille beløb til et så betydningsfuldt projekt, hvilket man vil kunne få et indtryk af ved at relatere det til andre infrastrukturprojekter. Og så vil såvel business case som den samfundsmæssige nettoværdi givetvis endda kunne blive positiv, hvis man anvender lidt mere optimistiske/sandsynlige forudsætninger (omtalt og beskrevet i mit høringsbidrag).

Konservativ analyse

Analysen er som foran nævnt særdeles konservativ, når det drejer sig om den nye Aarhus Lufthavn ved Thomasminde. Derimod er analysen ikke konservativ og pessimistisk, når det drejer sig om ”0-scenariet”. Her er den tværtimod særdeles optimistisk, idet den forudsætter, at Aarhus Lufthavn i Tirstrup kan fortsætte uændret til 2050. Det er efter min mening overhovedet ikke realistisk. Lufthavnen ligger ganske enkelt helt forkert, så den ”kannibalisering”, der i mange år er sket fra andre jyske lufthavne og Københavns Lufthavn, vil fortsætte. Lufthavnen i Tirstrup har ikke noget modsvar mod dette. Lufthavnen er ganske enkelt ”dødsdømt”.

Ingen lufthavn vil betyde et stort økonomisk tab for vort område – langt, langt over 1 mia. kr. – og dette undgåede tab skal sådan set også indgå på plussiden ved vurderingen af den ny lufthavns rentabilitet mv.

Som det også er tilfældet med Aarhus Havn, handler sagen om en ny lufthavn i bund og grund om, hvor stort eller lille det fremtidige skattegrundlag vil blive – og dermed tillige størrelsen af det fremtidige skatteprovenu for kommunen med flere. Hvis den nye lufthavn etableres, vil det fremtidige skatteprovenu alt andet lige blive væsentligt forøget, medens det vil blive væsentligt formindsket, hvis vi ingen lufthavn har. Et ”nej” til en ny lufthavn er således samtidig et ”ja” til nedskæringer i den offentlige velfærd.

En ny lufthavn er således desperat nødvendig. Derfor vil jeg indtrængende bede Aarhus Byråd om at fortsætte arbejdet med den nye lufthavn ved Thomasminde og gøre alt, hvad der står i byrådets magt, for at få lufthavnen realiseret. Alt andet vil ganske enkelt være helt uansvarligt.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.