Afgørende fejl i modellen

Aarhus-modellen har fået udlandets positive bevågenhed.

Aarhus-modellen bygger på psykolog Preben Bertelsens psykosociale model, som han kalder for tilværelsespsykologi.

Den rummer set med min erfaring som psykoterapeut afgørende fejl, der kan være med til at forklare, at Aarhus-modellen langtfra kan leve op til de forventninger, man fra initiativtagernes side har stillet i udsigt.

PB lægger i modellen vægt på, hvad den enkelte vil med tilværelsen, og hvad man selv kan gøre, når det gælder om at være en del af eller bidrage til ens eget personlige netværk.

Men PB kender åbenbart ikke til islam, og hvordan de håbefulde eller troende muslimer, uden at de ligefrem behøver at være optændte til at gå i hellig krig, har fundet ud af, hvad de vil med tilværelsen, og har fundet netop det netværk eller fællesskab, som de føler sig forbundet med. Ser man på deres form for fællesskab, er det langt mere tæt og følelsesladet end de sekulære fællesskaber, modellen lægger op til, som alternative valgmuligheder.

Jeg har overfor PB påpeget, hvordan islam, fremført af overbeviste tilhængere, udgør en besættende og vanedannende kraft, ikke mindst over for barnlige og utilpassede sjæle. I islam er holdepunktet i al sin enkelthed Allah, som ved alt, og sharia, som viser vejen. Når tilhængerne forventningsfulgt har Allah på deres side, kan de kun føle sig højt hævet over de vantro. Og det forhold er med til at forklare, at radikaliseringen tenderer til at tiltage blandt unge muslimer.

Set i det perspektiv mangler der i PB’s tilgang, at der sættes fokus på, at den enkelte udvikler et unikt og personligt holdepunkt.

Jeg kan henvise til, hvordan man bevidstgør sit eget holdepunkt ret praktisk. Det kan man bl.a. læse om i bogen ”Empati – det der holder verden sammen”. Foreningen Børns Livskundskab anvender denne model med stor succes som led i skoleundervisningen.

PB har afvist min kritik med, at jeg blot har at læse videre i hans udgivelser om sagen, og indtil jeg har forstået modellen til bunds, er min mening uden interesse. Jeg kan fornemme på Aarhus-modellens sikre vej til verdensberømmelse, at hans skråsikkerhed har overbevist de lokale myndigheder.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.