Vi er af princip imod dårlige forslag
Henrik Arens postulerer i sit indlæg, at Socialdemokraterne ikke lytter til fagkundskaben, men det forholder sig direkte omvendt.
Er socialdemokraterne af princip imod afskaffelsen af gelændere på aarhusianske plejehjem, spørger byrådsmedlem Henrik Arens (V) i JP Aarhus 12/6. Dertil kan jeg blot svare; ja, vi er af princip imod dårlige forslag.
Der er skrevet og sagt meget om gelænderne på plejehjemmene i Aarhus Kommune, efter rådmand Jette Skive (DF) har besluttet at få dem fjernet. Og jeg forstår hvorfor. Det er øjensynligt en dårlig idé.
Henrik Arens postulerer i sit indlæg, at Socialdemokraterne ikke lytter til fagkundskaben, men det forholder sig direkte omvendt. Vi tager rent faktisk kommunens faglige personale alvorligt.
Må jeg minde om, hvordan 50 af kommunens fysio- og ergoterapeuter i et åbent brev til Jette Skive beskrev deres frustrationer over gelænderafskaffelsen.
Terapeuternes argumenter lyder blandt andet på, at gelænderne er med til at sikre de ældre og handicappedes mobilitet og selvstændighed på plejehjemmene. Her lægges der vægt på, at der er mange beboere, der går så godt, at de ikke benytter kørestole eller rollatorer, men har brug for ”at gribe til gelænderne af og til”. Desuden beskriver terapeuterne også, hvordan kørestolsbrugere benytter gelænderne til at komme op at stå og få ”rystet puden og aflastet bagdelen”.
Mindre faldrisiko
Argumenterne for at beholde gelænderne er mange og gode, og det altoverskyggende af alle er, at gelænderne er med til at minimere faldrisikoen.
Nej, vi er ikke imod for at drille rådmanden. Vi er simpelthen imod, fordi hendes beslutning ikke giver mening.
Bevares, det kan da godt være, at de ikke er så pæne og hjemlige at se på, men de har altså en vigtig funktion.
Ikke nok med at flere af kommunens fysio- og ergoterapeuter påpeger, hvordan gelænderne har en yderst vigtig funktion, så har jeg også lagt mærke til, hvordan plejehjemsbeboere melder sig ind i debatten. I Århus Stiftstidende kunne man 14/6 læse, hvordan Esther Andersen, der er beboer på Kristiansgården i Beder, appellerer til fornuft:
»Lad de eksisterende gelændere være i fred,« skriver hun og fortsætter: »Spørg dog dem, der har støtte og glæde af denne gratis hjælp hver dag. Dvs. vi plejehjemsbeboere, der endnu ikke behøver støtte i form af rollator eller kørestol.«
Her mener jeg, at Esther Andersen rammer hovedet på sømmet. Det er mig en gåde, at rådmand Jette Skive med støtte fra blandt andet Venstre vil bruge ressourcer på at fjerne denne ”gratis hjælp” til plejehjemmenes beboere. Så for at vende tilbage til Henrik Arens’ postulat: Nej, vi er ikke imod for at drille rådmanden. Vi er simpelthen imod, fordi hendes beslutning ikke giver mening.