Benyt færgen fra Ebeltoft

Færgelejet i Ebeltoft ligger det meste af året helt ubenyttet hen.

Artiklens øverste billede
Det ville her og nu lette en del på trafikken, hvis man fik passende mange afgange fra Ebeltoft. Foto: Christian Klindt Sølbeck

Når en Venstre-politiker fra Aarhus for nylig beklagede sig over langsom trafik på E45 med ønske om et tredje spor, er han ikke ene om at opleve problemet i sin hverdag.

En løsning her og nu må være at finde andre veje.

Færgelejet i Ebeltoft ligger det meste af året helt ubenyttet hen til ingen verdens nytte. Med 20 minutter kortere sejltid til Sjælland er det ganske ufatteligt, at Jyllands nordlige, vestlige samt østlige trafik fortsat skal give problemer ind mod Aarhus by og centrum. Dertil kommer dem, der fortsætter sydover mod Vejle og Fynske Motorvej og videre over Storebælt. Man behøver ikke at være trafikforsker for at få øje på, at E45 er en daglig ulempe, også for de mange, der kører videre syd- og ikke mindst østpå.

Det ville her og nu lette en del, måske meget, hvis man fik passende mange afgange fra Ebeltoft. Den kortere sejltid med lavere omkostninger samt mulighed for flere sejladser til følge åbner mulighed for en lavere pris. En del af overskuddet fra Storebæltsbroen kunne jo bruges til nedsættelse af billetprisen.

Bolig på Djursland

Man vil fra den nordlige og endda fra den østlige del af Aarhus nå Sjælland lige så hurtigt med den 20 min. kortere sejltid fra Ebeltoft, selv med de flere kilometers kørsel.

Overordnet set, med en færge Aarhus-Samsø (uden bil) med 60 min. sejltid, hvor man foreslår bolig på Samsø, må mange boligsteder på Djursland være mindst lige så nærliggende at vælge for de mange, der har arbejde i Aarhus og ikke vil være afhængige af bestemte afgange.

Alt andet lige vil mange tidlige og sene afgange få en del erhvervsfolk til at vælge Ebeltoft-løsningen, og en passende lav pris vil friste mange private på de andre afgange.

Letbanen til lufthavnen

Udfletning fra E45 mod øst, forbi Aarhus Lufthavn (Tirstrup) og videre til Ebeltoft, med motorvej uden om byen. Busser fra Grenå og Ebeltoft vil give god forbindelse til Aarhus-letbanen, der i min optik nødvendigvis må gå til Aarhus Lufthavn. Mit gæt på 18-22 min. fra Aarhus centrum til lufthavnen vil friste mange, der i dag skal op, før en hvis herre får sko på, med usikker, farlig kørsel, især i de mørke måneder, hvor ønsket om varme og sol er helt i top for at komme til Billund for derefter at parkere i Billund mod betaling. Vi har flere gange valgt at overnatte tæt ved lufthavnen med gratis parkering og så tage en kort taxatur til Billund Lufthavn.

En hurtig løsning

Det kan vare meget lang tid, mange år, før en Kattegat-bro/tunnel kan være færdig. Et tredje spor på E45 kan være på plads på relativt kort tid, men løsningen med Ebeltoft-Odden er jeg overbevist om kan være iværksat om meget kort tid, efter at det bliver besluttet, og til en meget, meget lavere investering med langt færre dødsulykker, store/dyre hospitalsregninger og langt færre tabte timer i bilkøerne. Alt andet lige vil mange tidlige og sene afgange få en del erhvervsfolk til at vælge Ebeltoft-løsningen, og en passende lav pris vil friste mange private på de andre afgange.

Mit indlæg handler ikke kun om færger fra Ebeltoft, men der er flere perspektiver i denne her sag.

Jeg skal ikke komme med ”gode forslag”. Men det vil tage flere år at genetablere vore broer og tunneller, der er så sårbare, at vi alene af den grund ønsker og skal have flere overfartsmuligheder.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.