Plejehjem virker som institutioner

I JP Aarhus 9/6 har journalist Claus Jacobsen under et foto af en total ”steril” plejehjemsgang et indlæg, der bærer den for almindelige mennesker nok noget vanskeligt forståelige overskrift ”Plejehjem og den emotionelle intelligens”, men oversat til forståeligt dansk betyder det vel nærmest ”Plejehjem, der ligner det, du kom fra”.

CJ er lidt på nakken af Foas repræsentant Kirsten Normann Andersen, fordi hun har formastet sig til at tilkendegive, at hun mener, at rådmand Jette Skive (DF) taler ned til plejepersonalet; samtidig roser han rådmanden for hendes initiativ til at ville have plejehjemmene til at ose af atmosfære.

Jeg kan oplyse, at det skulle være i forbindelse med Jette Skives ønske om at nedtage gelænderne rundtom på byens plejehjem, så de ikke var så ”institutions”-lignende. Claus Jacobsen fortæller, at han er kommet på mange plejehjem i byen og her konstateret, at omgivelserne har haft kolossal betydning for ældre, der var syge, og deres levevilkår.

Nu ville jeg være taknemlig, om Claus Jacobsen kunne sætte navn på, hvilke plejehjem det er, han hentyder til, og som han mener fortjener benævnelsen helse- og levevilkårsfremmende.

I mange år har jeg haft min daglige gang på forskellige plejehjem i Aarhus, og jeg kender alle også indefra, både som pårørende og som medlem af Ældrerådet i Aarhus, og jeg kan i hvert fald ikke nikke genkendende til, at der skulle findes nogen, der skulle udsende en atmosfære, der skulle være særligt livsbekræftende.

Samtlige plejehjem virker som institutioner, gangene er rippet for såvel dekorationer som hygge, ligesom det at møde personale er sammenligneligt med nålen i høstakken. Hvis dørene står åbne ind til beboeren, hvad de mange gange gør, ja, så kan enhver med et sideblik få indblik i, hvor triste og tomme forhold de fleste plejehjemsbeboere logerer under, og fjerner man gelænderne, kan man med lidt ”ond” vilje få mange plejeboliger til at ligne noget fra én eller anden rædselsfilm, hvor der kun mangler offeret, der er faldet ned ad trapperne.

Det er ikke personalets skyld, at der ikke er mere ”hygge” på de aarhusianske plejehjem, det er politikernes skyld, for de har ved deres ustandselige besparelser år ud og ind gjort det umuligt at udvise ”emotionel intelligens”.

Og lad mig så lige tilføje som en person, der har haft den tvivlsomme ære at arbejde politisk tæt med bl.a. Jette Skive, at når Foa-formand Kirsten Normann Andersen siger, at hun mener, at JS taler ned til hendes medlemmer, så tror jeg på det.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.