Ny lufthavn i Østjylland – igen igen

I 1971 spændte politisk uenighed i Jens Otto Krags regering ben for en flytning af lufthavnen i Tirstrup. Er historien ved at gentage sig med den nuværende regering?

Artiklens øverste billede
Helt nye passagertal bekræfter, at der er vækst i Billund og Aalborg, mens Tirstrup må konstatere tilbagegang. Arkivfoto: Jens Henrik Daugaard

Frem til 14/6 foregår der en høringsrunde i Aarhus. Den skal danne grundlag for en historisk afstemning i Aarhus Byråd 22/6. Byrådet skal tage stilling til, om der skal arbejdes videre med planerne om at flytte østjydernes lufthavn fra Tirstrup til et udvalgt område meget tættere på Aarhus og motorvej E45.

Som sagen står nu, har den ikke haft landspolitisk interesse. Men vælger Aarhus Byråd 22/6 at arbejde videre med at realisere planerne om en ny international lufthavn tæt på Aarhus, så er der lagt op til et tordenvejr af modstridende politiske og økonomiske interesser.

Tæt på i 1971

I tidens løb har der været flere tilløb til en flytning af Aarhus Lufthavn. Tættest på et ja til en flytning var i 1971. Amtsborgmesteren i Århus Amt, socialdemokraten Robert Svane Hansen havde gjort en kæmpe indsats for, at der i amtet og dets kommuner kunne blive enighed om at flytte Aarhus Lufthavn til et område øst for Hammel. Robert Svane Hansen var en handlingens mand og tog over til Christiansborg.

Om der bliver politisk tordenvejr igen, kan ejerkredsen og ledelsen i Billund Lufthavn være med til at afgøre. Forskellige kilder hævder, at det var Billund Lufthavn, der forpurrede Aarhus’ lufthavnsplaner i 1971. Og spørgsmålet er nu, om historien gentager sig med en regering delt af for eller imod Thomasminde.

Stor var hans skuffelse, da han mødte politisk uvilje hos Jens Otto Krags socialdemokratiske regering. I et lukket ministermøde havde Krag gjort klart, at da der var stor uenighed blandt ministrene, så ville en beslutning om en lufthavnsflytning blive truffet nede i folketingssalen. Og dermed var den sag afgjort. En afstemning i folketingssalen ville have givet et rungende nej. Til stor skuffelse for socialdemokraten Robert Svane Hansen, der følte, at hans partivenner i København havde svigtet ham.

Dette landspolitiske forløb fik jeg oplyst ved et interview i september 2000 med socialdemokraten Ib Frederiksen. Han var i 1971-1972 landbrugsminister under regeringen Krag. Sagsforløbet fik jeg efterfølgende bekræftet af Jens Kampmann, der var miljøminister i samme regering. Jens Kampmann, der var valgt i Silkeborg, var også tilhænger sammen med finansminister Henry Grünbaum. J.O. Krag, der var valgt i Aarhus, gik naturligvis ind for en ny lufthavn. Men de tre ministre for en ny lufthavn var i mindretal i regeringen. Lufthavnens dødsstød blev givet ved et lukket ministermøde uden referat.

Med sin politiske erfaring fra magtens centrum på Christiansborg ville Ib Frederiksen senere som amtsborgmester i Århus Amtsråd 1981-1997 ikke arbejde for en flytning af lufthavnen. Det skulle blot blive en ydmygende gentagelse, fortalte han mig. Samme holdning til lufthavnsflytningen indtog Ib Frederiksens efterfølger på posten, amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen (S).

Sidst i 90’erne kæmpede mange gode kræfter i Aarhus Byråd med borgmester Thorkild Simonsen i spidsen for en flytning af lufthavnen. Det skete i samarbejde med Det Midtjyske Lufthavnsråd, som blev oprettet i 1998 med daværende koncernchef Niels Due Jensen, Grundfos, som bannerfører. Lufthavnsrådet, støttet af regionens virksomheder og institutioner, ”markedsførte” professionelt visionen og planerne for en ny lufthavn ved Thomasminde halvvejs mellem Aarhus og Randers tæt på motorvej E45.

Efter talrige høringer og lokal pressedækning skulle Aarhus Byråd tage stilling. Ved en principafstemning i byrådet i 2003 faldt planerne endeligt til jorden. Med én stemmes flertal blev det et nej til at arbejde videre for en flytning. Var det blevet et ja, skulle Århus Amtsråd efterfølgende godkende planerne, før anmodningen kunne bringes til Christiansborg. Den 31. december 2006 blev amterne nedlagt. Dermed var amtet som en politisk hindring for en ny lufthavn fjernet.

Igen igen i 2015

Sidste år, 2015, tog Aarhus Byråd under borgmester Jacob Bundsgaard hul på endnu en drøftelse om en flytning af lufthavnen. En rapport blev i juni 2015 udarbejdet for »at skabe klarhed over, hvorvidt det er muligt at etablere en ny international lufthavn i Aarhus/Østjylland, og hvorvidt der er en positiv business case herfor«. Rapporten omhandlede valg af lufthavnens placering, infrastruktur, markedsgrundlag, design, miljøvurderinger samt økonomi og rentabilitet.

Herefter havde Jacob Bundsgaard medbringende rapporten et møde i september med trafikminister Hans Christian Schmidt. Og nu er en supplerende analyse udarbejdet af Rambøll i samarbejde med Christiansborg.

Det er denne rapport, som i disse dage er til høring. Efter rapportens offentliggørelse er der iflg. lokalpressen stadig et flertal for at arbejde for en lufthavnsflytning.

Den supplerende analyse går ind og ser på samspillet mellem konkurrenterne Billund Lufthavn, Aalborg Lufthavn og Tirstrup. Helt nye passagertal bekræfter, at der er vækst i Billund og Aalborg, mens Tirstrup må konstatere tilbagegang. De bedste gæt for 2016 er 3 millioner rejsende i Billund, 1,5 millioner i Aalborg og under 400.000 i Tirstrup. Den supplerende analyse sætter tal på effekten af en ny lufthavn fra 2025, hvor trafikken på Tirstrup overflyttes til den nye lufthavn i Thomasminde. Herefter sker der en ”kannibalisering” af trafikken på Billund og Aalborg, samtidig med at Aarhus’ ny lufthavn øger sit passagertal.

I den supplerende analyses basisscenarie reduceres Billunds passagertal med knap 1 million til 2,3 millioner i 2034, mens Thomasminde skønnes til 2,2 millioner passagerer. I samme 10 års periode formodes Aalborg at skulle opleve et fald på 200.000 passagerer. Helt afgørende bliver således vurderingen af, hvorvidt der sker en vækst i den samlede lufttrafik ud og ind af Jylland. Vækster trafikken fortsat, bliver alle lufthavnene vindere.

Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26,6 millioner rejsende i 2015. Og lufthavnen udbygges til en kapacitet på 40 millioner rejsende. I år har Københavns Lufthavn for første gang oplevet 100.000 rejsende på én dag.

Regeringen splittet igen?

Trafikminister Hans Christian Schmidt er venstremand, valgt i Haderslev-kredsen. Lige nord for Haderslev er der en række borgmestre, der har aktier i Billund Lufthavn. Billund Lufthavn ejes af kommunerne i området. Vejle, Kolding, Horsens, Fredericia og ikke mindst Billund er repræsenteret i lufthavnens bestyrelse af ejerkommunernes borgmestre. Ud over den politiske ledelse, som borgmestrene står for, så har bestyrelsen et erfarent og professionelt formandskab.

Om der bliver politisk tordenvejr igen, kan ejerkredsen og ledelsen i Billund Lufthavn være med til at afgøre. Forskellige kilder hævder, at det var Billund Lufthavn, der forpurrede Aarhus’ lufthavnsplaner i 1971.

Og spørgsmålet er nu, om historien gentager sig med en regering delt af for eller imod Thomasminde. Eller om der bliver lagt andre sten på vejen, som kan forpurre visionen om Østjylland som vækstcenter med sin egen internationale lufthavn. I forvejen er stemningen ikke positiv i Billund, efter at projektet med en jernbaneforbindelse til Billund til 750 mio. kr. er taget af bordet.

Aarhus ønsker at være kendt som byen, der ser fremad og har ambitioner. Europæisk Kulturhovedstad 2017. Byens lufthavn er i utakt med dette billede af en attraktiv region i vækst. En Lufthavn, som er i ubrudt tilbagegang i passagertal fra 655.000 rejsende i 2001 til 364.000 i 2015.

Kamp om markedet

Iflg. EU-Kommissionen er en lufthavns opland defineret som en geografisk markedsafgrænsning, som normalt fastsættes til 100 km eller 60 minutters rejse med bil, bus, tog eller højhastighedstog. Både lufthavnene i Aalborg og Billund ligger ifølge Krak mere end 60 minutters kørsel i bil fra byens nye lufthavn, Thomasminde.

Med en lufthavnsplacering 14 km fra Aarhus centrum og et markedsgrundlag inden for en radius på 100 km, som er større end Billunds, er der lagt op til kamp om markedet. Det er min overbevisning, at den nye lufthavns tal for trafik og økonomi er sat for lavt for hverken at tirre konkurrenterne eller landspolitikerne på Christiansborg.

Rapporterne har valgt at se bort fra de samfundsøkonomiske konsekvenser af flytningen. Enhver vil umiddelbart kunne se, at det samfundsmæssigt vil være en gevinst at lukke Tirstrup Lufthavn ned i 2024 og åbne en ny lufthavn, som kan generere samfundsøkonomisk vækst i region Østjylland.

Lokalpolitisk er virkeligheden ændret i Aarhus. I 2003, da forslaget om lufthavnen kom til endelig afgørelse, var det en partipolitisk handling, hvor socialdemokraterne stemte imod de borgerlige. I dag står byens regerende socialdemokrater sammen med de borgerlige bag ønsket om en ny lufthavn.

Det store spørgsmål er, om Ib Frederiksens landspolitiske virkelighed er uændret.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.