"Musikken tilhører os alle”

Aarhus Symfoniorkester ser det som en af de fornemmeste opgaver at bidrage til at åbne dørene til symfoniorkestrets verden for alle børn.

Artiklens øverste billede
Børn fra 1. og 2. klasse var for nylig i Symfonisk Sal for at høre et rigtigt symfoniorkester. Foto: Joachim Ladefoged

Dette citat af den ungarske komponist og musikpædagog Zoltán Kodály udtrykker præcist, hvad vi i Aarhus Symfoniorkester ønsker at arbejde for i samarbejde med Aarhus Kommunes forskellige forvaltninger.

Orkestrets kerneydelse er naturligvis de store klassiske symfonikoncerter, men orkestret har en vigtig mission og et særligt fokus – som ikke blot foregår i Symfonisk Sal i Musikhuset, men rundt omkring i hele Aarhus, nemlig børnene. Orkestret ser det som en af de fornemmeste opgaver at bidrage til at åbne dørene til symfoniorkestrets verden for alle børn. Og med ”alle børn”, mener vi ALLE børn i kommunen. Kultur og kunst er en af de vigtigste værdier i samfundet, og Aarhus Symfoniorkester ønsker at nå bredt ud til alle.

Alle til koncert

De sidste tre år har vi i samarbejde med Aarhus Kommunes Børn og Unge-forvaltning udarbejdet en model, som betyder, at samtlige skoler i byen hvert andet år er garanteret koncerter for alle deres 1.-4. klasser. I disse forløb møder de orkestrets musikere både ved besøg i mindre grupper på skolen og ved store symfonikoncerter i Symfonisk Sal. Samtidig udarbejder vi undervisningsmateriale, som er målrettet aldersgruppen og koncertens indhold. På den måde støttes lærerne til på forhånd at klæde børnene på, så de får så meget som muligt ud af forløbet.

Kultur og kunst er en af de vigtigste værdier i samfundet, og Aarhus Symfoniorkester ønsker at nå bredt ud til alle.

Modellen er en stor succes, og i skrivende stund er 98 pct. af kommunens skoler involveret i projektet. Det betyder, at vi i dette skoleår har mødt 6.800 skolebørn og deres lærere fra Aarhus. Hvor det er muligt, inviterer vi også børn fra Region Midtjylland til koncert – et tilbud, der er stor tilstrømning til, så samlet set har omkring 9.600 børn mødt deres symfoniorkester i denne sæson.

Samme uge, som skolebørnene har besøg af små ensembler rundt på skolerne, besøger et ”promenade-orkester” med musikere fra Aarhus Symfoniorkester forskellige lokalcentre.

Gribende oplevelser

I et samarbejde med Aarhus Kommunes afdeling for Sundhed og Omsorg aftales der flere årlige koncerter, hvor ældre borgere, der ikke kan komme ind i Symfonisk Sal, får mulighed for at høre populære klassiske toner ude på plejehjemmene. Det vil føre for vidt her at beskrive, hvad musik betyder, og hvad den terapeutisk kan gøre for os mennesker, men musikernes oplevelser på lokalcentrene er gribende og understøtter de kendte videnskabelige undersøgelser.

Børnenes, lærernes og de ældres oplevelse af det, som musikken og kunsten kan give dem i deres liv, er det centrale. En lærer fra Samsøgades Skole skrev efter skolekoncerten i juni til os: »Som voksen, som elsker musik, men ikke ved så meget om de forskellige instrumenter, var det en fornøjelse. Det var skønt at lukke øjnene og lytte til harpens skønne toner, violinerne, som kan græde, torden, ja, I kan jo få alle lyde/stemninger frem. Tusinde tak for en god oplevelse«.

Her har vi nået det, vi gerne vil.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.