Dødsdømmer rapporten Thomasminde, dødsdømmer den også Tirstrup

Østjylland har siddet på hænderne de sidste mange år, hvad angår dens lufthavn, og nu kommer regningen.

Artiklens øverste billede
Der tegner sig et billede af, at det er særdeles svært at skabe en rentabel drift i Tirstrup. Foto: Casper Dalhoff

Debatten kører for fuld kraft, i kølvandet på at Rambølls uddybende lufthavnsrapport er blevet offentliggjort. Overskrifterne går naturligt nok mest på de store minusser, der står i bunden af Rambølls udregninger – det giver bedre læsertal.

At disse beregninger er foretaget på konservative skøn, at Rambøll åbent skriver, der er indikationer på, at alle indtægtskilder ikke er medregnet og derfor underestimeret, og at finansieringsberegningerne bygger på modeller, der sandsynligvis ligger et stykke fra det, man stiler efter, får mindre spalteplads.

Læg dertil, at de samfundsøkonomiske gevinster i form af øget konkurrencedygtighed, arbejdspladser, turisme, en gevinst for sparet rejsetid på halvanden milliard og en ”mærkbar økonomisk væksteffekt” ikke er kvantificeret og/eller medtaget i beregningerne, og så står man med et noget mere nuanceret billede, end det der hersker nu.

Travle modstandere

Modstandere af en flytning har naturligt nok travlt med at tilskynde, at projektet på baggrund af rapporten lægges i graven, og at man i stedet satser på Tirstrup, med de velkendte opfordringer om motorvej, letbane, ny terminal og ”at bakke op”, hvad det så end indebærer. Hvad, de tilsyneladende overser i deres iver over Rambølls beregninger, er, at de i lige så høj grad dødsdømmer Tirstrup som Thomasminde.

I Rambølls basisscenarie estimeres det, at Tirstrup kan stabiliseres og opnå passagertal på omkring 500.000 årligt. Sidste år nåede man som bekendt lavpunktet på 365.000. Kigger vi i bakspejlet har Tirstrup præsteret passagertal omkring den halve million (+/- ca. 10 pct.) i syv år ud af de sidste 15. I disse syv år har man formået at levere overskud i ét år (2010, +2,15 mio.), imens de resterende seks lød på underskud, rangerende fra ca. -2,6 mio. til -14,5 mio.

Svært at skabe rentabel drift

Samlet lød regningen for disse syv år på lige over 37 mio. Altså tegner der sig et billede af, at det er særdeles svært at skabe rentabel drift i Tirstrup med dette passagerniveau.

Hvis vi køber Rambølls antagelser (og det gør vi jo, hvis vi vil begrave Thomasminde med dem), så vil jeg ønske modstanderne held og lykke med at finde finansiering og politisk opbakning til deres forbedringer. Motorvej vil spare 120 sekunder ifølge Vejdirektoratet, og en letbane vil ikke nedbringe rejsetiden ift. bussen ifølge Midttrafik. Tilsammen koster disse to tiltag ca. 1,75 mia. kr., vil ikke gavne lufthavnen nævneværdigt, og ingen af dem er samfundsmæssigt rentable.

Og uden nævneværdig gavnlig effekt står vi stadig tilbage med et passagertal på ca. 500.000 med svære odds for rentabel drift, og så 1,75 mia. mindre. At motorvej og til dels letbane ville skulle finansieres af skattekroner i en tid, hvor riget i den grad fattes penge til infrastruktur, gør på ingen måde situationen bedre.

Og samtidig vil private investorer til selve lufthavnen, f.eks. til ny terminal, være svære at opdrive med lufthavnens økonomiske ”track record” for det estimerede passagerniveau. Her vil business casen være endnu værre end for Thomasminde.

Østjylland har siddet på hænderne de sidste mange år, hvad angår dens lufthavn, og nu kommer regningen. Det virker til, at væsentlige investeringer er uundgåelige, hvis vi fortsat vil have en lufthavn i regionen. Af de to muligheder vi har at investere i, virker Thomasminde stadig som det bedste bud med adskillige længder i mine øjne.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.