Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Har du en løsning, Martin Ågerup?

Oskar Christensen, Vestergade, Ryomgård

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Martin Ågerup skriver i JP 25/5 om Danmarks vej mod afgrunden. MÅ mener ikke, at faren er så tæt på som i 1970’erne, men vi er på vej mod at nedlægge vores velfærdsstat, fordi vi mangler den nødvendige vækst. MÅ mener, at vi skal have reformer i den offentlige sektor, men han siger ikke, hvor og hvordan der skal sættes ind.

Jeg mener, at MÅ skyder med spredehagl for at ramme alt i den nævnte sektor. Jeg har tidligere gjort mig til talsmand mod, at man i sundhedssektoren skal standse al tale om at effektivisere, ved at behandlende læger, sygeplejersker og det øvrige sundhedspersonale skal være mere effektive i deres behandling af deres kunder/patienterne. Der har vi nået bunden, da flere og flere læger opsiger deres stillinger, da de ikke har samvittighed eller kræfter til at løbe hurtigere.

Også i hjemmeplejen løbes der hurtigløb for at tilfredsstille lederne, som i sidste ende er politikerne. Jeg er selv delvis afhængig af hjemmeplejen og har været udsat for, at hjælpen ikke blev udført, da hjælperne ikke kunne kalde mig op, så jeg kunne låse op for dem. Jeg kunne jo ligge hjælpeløs, som den ældre mand, der i denne uge døde, da hjemmeplejen udeblev. Jeg giver ikke hjemmeplejerne skylden alene, da de løber fra patient til patient for at være effektive og samtidig skal dokumentere hvad, hvornår, hvordan, hvorfor osv.

MÅ mener ikke, at vi er mere velhavende, end vi var for ti år siden. Det ved han helt sikkert mere om end jeg, men jeg vil påstå, at meget af det, vi havde dengang, var noget, vi mente, vi havde, men for flere viste det sig, at deres ejendomme ikke var det værd, som de var belånt til, og hvor en del af deres forbrug kom fra.

Jeg mener, at vi kan læne os lidt tilbage og nyde det, vi har opnået, og den vækst, MÅ efterlyser, kræver jo, at vi kan afsætte det, vi frembringer, og mig bekendt er der ikke den store efterspørgsel fra kunder, der kan betale.