En ny lufthavn bliver aldrig rentabel

Når en stor investering måske skal foretages, er det vigtigt, at beslutningen foretages ud fra de rigtige relevante oplysninger og analyser.

Artiklens øverste billede
Der vil under ingen omstændigheder være 1 million passagerer i 2025 i en ny Aarhus Lufthavn, mener Henning Møller. Foto: Casper Holmenlund Christensen

De herrer Jesper H. Hansen og Poul Stenbøg (fra Aarhus Transport Group) havde 12/1 et indlæg i JP Aarhus, hvortil jeg vil knytte nogle kommentarer.

Jeg er hverken for eller imod flytning af lufthavnen, men er borger i Favrskov Kommune, som i øjeblikket sammen med de andre kommuner i ejerkredsen dækker de relative store underskud for driften af denne.

Alle kommuner råber jo i øjeblikket på flere penge, da der er store huller i deres kasser; det kan jo heller ikke være rigtigt, at der sendes en masse gode penge efter dårlige.

Når en så stor investering måske skal foretages, er det vigtigt, at beslutningen foretages ud fra de rigtige relevante oplysninger og analyser; og som gamle Mærsk Mc-Kinney altid sagde, så skal man gøre det rigtige rigtigt.

Øjeblikkelige facts:

Københavns Lufthavn (CPH):

  • Passagertal i 2015: 26,6 millioner.
  • Antal ansatte: 2.400 (direkte), 23.000 (indirekte i ca. 700 virksomheder), og ikke som der nævnes i artiklen omkring 80.000.
  • Stort overskud.

Billund Lufthavn:

  • Passagertal i 2015: ca. 2,9 millioner.
  • Antal ansatte: 800 (direkte), 800-900 (indirekte)
  • Mindre overskud.

Aalborg Lufthavn:

  • Passagertal i 2015: ca. 1,5 millioner.
  • Antal ansatte: 170 (direkte), indirekte ikke oplyst.
  • Mindre overskud.

Aarhus Lufthavn:

  • Passagertal i 2015: ca. 400.000.
  • Antal ansatte: 50-99 (direkte), indirekte ikke oplyst.
  • Større underskud.

Ifølge den af Grontmij udarbejdede rapport om en ny lufthavn i Aarhus-området vil prisen for denne blive ca. 2-2,4 mia. kr.

Hvis man ser på rådgiveres tidligere skøn for store projekter, vil prisen nok ikke holde.

Man kan jo blot se på det gamle Herlev Sygehus, de fem nye supersygehuse og Aarhus Letbane.

Her er det nødvendigt med større indskrænkninger, eller at bygherrerne bevilger flere penge, og tidsplanerne holder ikke.

Hvor mange årsværk, der er i hele byggefasen, vides nok ikke.

Forrentningen af prisen vil ved 2-3 pct.s rente om året således være 40-60 mio. kr. pr. år, og afskrivningen vil ved en levetid på 100 år lineært være minimum 25 pct. pr. år; dvs. i alt ca. 75 mio. kr.

Der vil efter min mening aldrig blive rentabel drift af en ny lufthavn, og der vil under ingen omstændigheder være 1 milion passagerer i 2025.

1 million passagerer vil jo heller ikke give mere end 125-150 ansatte.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.