Ville en lussing være at foretrække?

Hvor er det synd for alle – skolelederen, den ”stakkels” lærer, forældrene og deres børn. Hvor er det synd, at alting skal gennem alle medier på kryds og tværs, indtil det en dag, når sommersolen skinner, ebber ud af sig selv og ikke har haft den mindste konsekvens for nogen ud over drengene, der blev bortvist fra skolen i en uge. Det kan jeg i øvrigt ikke forstå, at man kan bruge som straf, for så vidt jeg ved, er der undervisningspligt i Danmark.

Når jeg nu siger, »dengang jeg gik i skole for alt, alt for mange år siden,« så lukker alle de unge af, det gider de ikke høre, men dengang begyndte den første snevejrsdag også i skolegården med en sneboldkamp, alle mod alle. Lærerne var ingen undtagelse. Kunne man slå hatten af en lærer, så var man bare noget. Nogle elever gik selvfølgelig lidt over stregen, kampen blev stoppet, og drengene blev sendt op på skoleinspektørens kontor.

Lidt efter kom de ud med en ildrød kind med fem store fingre på. Inspektøren – ham havde man respekt for.

Seancen blev afsluttet med, at de involverede skulle sidde efter, til de i hånden havde skrevet:

»Jeg må ikke kaste med sne,« 500 gange.

Og ved I hvad, ingen kastede med sne mere i skolegården den vinter. Udenfor var det selvfølgelig stadigvæk alles kamp mod alle.

Forældrene blev ikke ringet op (næsten ingen havde telefon i slutningen af 1940’erne), der skulle ikke sendes en seddel hjem om, at barnet skulle sidde efter den og den dag, nej, det var her og nu. Børnene fortalte ikke noget hjemme, så havde de nok fået en på den anden kind også, for forældrene havde respekt for lærerne.

Den lokale ugeavis blev ikke kontaktet, og da slet ikke landsdækkende aviser, og heller ikke den lokale landbetjent, for sådan en havde hver by nemlig dengang. ”Episoden” kom selvfølgelig ikke i hverken lokalradio eller -tv, for det fandtes slet ikke.

Nej, jeg synes bestemt ikke, man skal slå børn, men prøv lige at holde en enkelt lussing og 500 linjer i et stilehæfte op mod alt det ævleri, der foregår lige nu.

Jeg kender ikke de fire drenge, men hvis de kunne have valgt, så tror jeg egentlig, de ville have valgt en lussing.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.