Den nye lange hverdag

Skolereformen har givet lange dage – men det er ikke kun antallet af timer, der gør eleverne bedre.

Artiklens øverste billede

Efter sommerferien i 2014 blev alle danske skoleelevers hverdag ændret meget. Politikerne besluttede sig nemlig for, at vi skulle gå længere tid i skole. Det var ikke nogen god nyhed.

I den nye skolereform skal vi som sagt gå i skole længere. Hvis man går i udskolingen, skal man gå i skole 35 timer om ugen. Det er meget længere end inden reformen.

Politikerne mener, at vi lærer mere af at gå i skole længere. Jeg synes ikke kun, at det er antallet af timer, der kan forbedre os i skolen, men måske mere hvad man laver i timerne. Problemet med de lange dage er, at i de sidste timer kan man simpelthen ikke koncentrere sig.

Problemet med de lange dage er, at i de sidste timer kan man simpelthen ikke koncentrere sig. Klokken halv fire er simpelthen alt for sent at få fri.

Klokken halv fire er simpelthen alt for sent at få fri. Det kan godt være, at vi er ved at være gamle, når vi går i syvende klasse, men det er stadig for sent at få fri.

Selv 0.-klasserne får meget senere fri. Nogle dage har de indtil 14.45, og det er vanvittigt efter min mening. Jeg tror virkelig, at de små børn har svært ved at koncentrere sig. Det må være enormt overvældende at være vant til børnehavehverdagen uden nogen lektier, skolelektioner og de ”regler”, man har i klassen.

Et fåtal ser forbedringer

Skolereformen har fået masser af opmærksomhed i medierne, og der er blevet lavet mange undersøgelser og målinger omkring den. Blandt andet en måling fra politiko.dk, som er Berlingske Tidendes politiske site, der viser, at kun 18 pct. af forældre til skolebørn synes, at skolereformen har gjort skolen bedre. Mens hele 31 pct. synes, at skolen er blevet dårligere af reformen. De sidste 51 pct. synes, at det er det samme som før.

I den nye skolereform har vi også fået nogle nye fag: Livsmestring, Studietid og Bevægelse.

Burde være mere fleksibelt

Fagene har jeg det fint med, at vi har fået, bortset fra at jeg synes, studietid burde være frivilligt. Hvis man nu er en hurtig elev, og man får lavet sine lektier hurtigt, så føler man, at det er tidsspilde at sidde og glo uden at have noget at lave. Jeg synes måske også, at skolerne kunne lave aftaler med de lokale sportsklubber om, at hvis man dyrker meget sport i sin fritid, behøver man ikke have bevægelse i skolen, men kunne få fri i stedet for. For hvis man går til sport, får man jo rigelig motion.

Som man nok kan høre på mit læserbrev, er jeg ikke særlig glad for reformen. Jeg håber, at politikerne snart vil indse, at reformen var en dårlig idé, og at den nye hverdag er alt for lang.

Du kan sende debatindlæg til redaktionen på debat@jp.dk. Betingelserne kan læses her

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.