Tre forkerte påstande om Hærvejsmotorvejen
En naturforkæmper fra Randbøl mener i et læserindlæg i JP Aarhus 11/11, at politikerne spolerer naturoplevelsen med ukritisk placering af tekniske anlæg som store veje og vindmøller. Det kan man diskutere, men hans tre afsluttende ”konklusioner” om Hærvejsmotorvejen kan ikke diskuteres. Her kører skribenten nemlig helt forkert i forhold til fakta.
Påstand nr. 1: »Der er ikke dokumenteret et reelt behov for Hærvejsmotorvejen «.
Forkert – der er netop et stort, aktuelt og meget reelt behov for aflastning af E45. Det er netop baggrunden for de strategiske analyser for en midtjysk motorvejskorridor, som er en del af den brede politiske aftale om En grøn transportpolitik fra 2009.
Kritisk trængsel
E45 rammes i løbet af få år af kritisk trængsel på mange strækninger, og derfor er en midtjysk motorvejskorridor udset som en del af løsningen for den langsigtede kapacitet. Samtidig vil den skabe nye genveje og forbindelser mellem de midt- og vestjyske bysamfund og give en bedre trafikbetjening af Billund Lufthavn, som det hedder i oplægget.
Her kører skribenten helt forkert i forhold til fakta.
Påstand nr. 2: »Vejdirektoratet påpeger, at fordelene ved Hærvejsmotorvejen vil være marginale for trafikken på E45 og ikke være en investering på 20 mia. kr. værd«.
Forkert – aflastningen er markant og samfundsrenten høj. I Vejdirektoratets seneste rapport fra december 2013 beregnes trafikken dog uden den oplagte forbindelse mellem Hærvejsmotorvejen og Trekantområdet, der giver direkte adgang for trafikken til/fra Fyn og Sjælland.
Transportministeriet har siden – efter skiftet i ministerstolen – i flere uddybende svar til Transportudvalget bekræftet, at aflastningen af E45 vil blive væsentligt større med forbindelsen til Trekantområdet. På E45 ved Vejle Fjord vil aflastningen f.eks. stige fra de angivne 6-12 pct. til 20 pct. af trafikken, som i stedet vil vælge Hærvejsmotorvejen.
Ret usædvanligt findes disse opklarende ministersvar i øvrigt placeret på ministeriets hjemmeside - direkte under det politiske resumé fra forgængeren, som rummer den forkerte påstand.
Sund investering
Generelt vil trafikken på Hærvejsmotorvejen i 2030 svare til den nuværende på E45 mellem Vejle og Aalborg, og investeringen er rigeligt pengene værd: Selv uden den vigtige forbindelse til Trekantområdet er den beregnede samfundsrente langt over mindstekravet og ligger på 5,9-7,0 pct.
Påstand nr. 3: »Hærvejsmotorvejen vil forulempe nogle af vore bedste skove og andre landskaber i Jylland«.
Forkert – Vejdirektoratet skriver i sin sammenfatning vedr. f.eks. korridor B, at vejanlægget kan placeres »uden alvorlig påvirkning af Natura 2000-områder«, at »berøring af fredede områder kan undgås, « og at »kun få kulturarvsværdier berøres direkte.«
Det er fakta – og forkerte påstande bliver ikke mindre forkerte, selvom de gentages igen og igen. Uanset hvad man ellers måtte mene om veje, vindmøller og vækst generelt.