Aarhus og Østjylland vinder på togfonden

Rejsende mellem Horsens og Aarhus får reduceret rejsetiden 30 pct.

Artiklens øverste billede
Kun 9 pct. af pendlerne mellem Aarhus og Silkeborg bruger toget, mens andre bruger bil eller bus. Her er det en luksusbus på en direkte linje fra Silkeborg til de mange arbejdspladser i Aarhus N. Arkivfoto: Ole Lind

Endelig lykkedes det regeringen at få en aftale i hus om togfonden med Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Med togfonden gør vi rejsetiden meget kortere.

Det var lige ved at blive rigtig pinligt for DF, da partiet valgte at trække støtten i sidste sekund – men kom heldigvis til fornuft dagen efter og tilsluttede sig aftalen. En aftale til en værdi af 28,5 mia. kr. Til gavn for Danmark – og til gavn for Østjylland og Aarhus. Det er vi som radikale folketingsmedlemmer rigtig glade for.

Det er en både historisk og grøn aftale. Ud over, at togfonden skaber bedre og hurtigere togforbindelser for alle i landet, sikrer den 20.000 arbejdspladser i anlægs- og byggebranchen.

Godt for Danmark

Også finansieringen kan vi være glade for, for de 28,5 mia. kr. henter vi fra udenlandske olieselskaber og investerer i den danske kollektive togtrafik. Alt i alt er det rigtig godt for Danmark.

For vi må jo erkende, at tid, i vores samfund, er en særdeles væsentlig faktor, og med togfonden gør vi rejsetiden meget kortere for de rejsende.

Det gælder også for passagererne i Østjylland, som vil opleve store tidsbesparelser gennem den nye fond. Eksempelvis vil det kun komme til at tage 18 minutter fra Horsens til Aarhus, hvilket vil være en reducering af rejsetiden på omkring 30 pct.

Der anlægges også en ny bane mellem Hovedgård og Aarhus, hvilket medfører, at der kan køre flere tog på strækningen mellem Trekantsområdet og Aarhus.

Ydermere kommer der en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg. Kun 9 pct. af pendlere mellem Aarhus og Silkeborg bruger toget, hvorimod dette er tilfældet for 22 pct. af pendlere mellem Aarhus og Randers, så en ny og bedre bane kan helt sikkert hjælpe med at forbedre dette forhold.

Ja tak til to spor

Det er dog ikke lige meget, hvordan den nye banestrækning udmøntes. Efter vores mening ville det rigtige være, at, når man bygger en ny bane på den her strækning, man gør banen endnu mere attraktiv ved at gøre den tosporet frem for enkeltsporet.

Det vil nemlig betyde, at man kan lave flere stop for nogle af togene, mens andre bliver direkte. Det vil betyde, at vi kan lave stop i Åbyhøj og Brabrand, hvilket vil binde Aarhus bedre sammen. Og omkostningerne er ikke meget større, for Trafikstyrelsen har vurderet, at en enkeltsporet bane kan anlægges for 2,6 mia. kr., hvor en tosporet bane koster 3,5 mia. kr. Men det er et fortsat udestående, et udestående vi som radikale folketingsmedlemmer naturligvis også vil blande os i.

V og K’s paradoksale valg

Uanset hvad er togfonden altså en markant opprioritering af vores fælles togtrafik, og derfor synes det også helt paradoksalt, at Venstre og Konservative har holdt sig ude af denne aftale. De mener åbenbart, at pengene er givet bedre ud ved at lade udenlandske olieselskaber beholde dem, i stedet for at helt almindelige danskere kan få gavn af dem. Det virker højst besynderligt.

Men det skal ikke ødelægge vores glæde over en aftale, som kommer de rejsende aarhusianere og østjyder til gode.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.