Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Rejs jer, patienter, og fortæl de positive historier

Lone Hindø, sognepræst, Tåstrupvej 100, Harlev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg har en drøm. En drøm om, at medierne en dag vil efterlyse positive historier om de alment praktiserende læger.

Jeg har en drøm. En drøm om at kunne læse om den læge, der en sen fredag eftermiddag ringede til en ængstelig kvinde for at give hende et resultat af en blodprøve. »For hun skulle ikke gå og ængste sig hele weekenden«, som lægen sagde til hende.

Jeg har en drøm om at kunne læse om de fremragende lægehuse landet over, som ofte er et sundhedscentrum i lokalsamfundet.

Jeg har en drøm om at kunne læse om den læge, der som en ud af tre tilstedeværende kom til en bisættelse i kapellet. Der var tale om en mangeårig patient, som havde bedt sin læge om at komme, da hun vidste, at der kun ville komme ganske få.

Det stille arbejde

Jeg har en drøm om at kunne læse om de fremragende lægehuse landet over, som ofte er et sundhedscentrum i lokalsamfundet. Det eksempel, som jeg kender bedst, er mit eget lokale lægehus i Harlev. En støtte for mange – et hus, som giver tryghed og styrke.

Vi er det seneste halve år blevet tæppebombet med skrækscenarier: misbrug, overforbrug, store lønninger m.m. Jeg anerkender, at som medieverdenen er skruet sammen, er der ikke megen opsigtsvækkende nyhed i, at den og den læge gjorde det godt. Lægens arbejde er oftest det stille arbejde rettet mod det enkelte menneske. Skrækhistorier er nemmere at skrue sammen. Selv begrebet familielægen har jeg set latterliggjort. Desværre har regionernes forhandlere båret ved til dette bål. De burde gå forrest i også at omtale alt det, der går godt.

Den verden, jeg kender, er anderledes. Derfor må vi borgere bestræbe os på at fortælle de positive historier og de gode oplevelser.

Min opfordring er: Hop ikke ensidigt på alle skrækhistorierne. Husk også at fortælle om jeres gode erfaringer med familielægen og lægehusene.