Kræftbehandling og velfærd

Jeg har været heldig. Jeg blev erklæret helbredt efter endt behandling med operation. Men det er ikke sikkert, at den næste i rækken bliver det.

Enhver med bare lidt forstand på sygdomsbehandling ved, at tidsfaktoren for behandling er helt afgørende. Selv politikerne har indset, at kræft skal behandles som en akut sygdom.

Imidlertid virker det ikke i praksis, at man får rigtigt travlt i behandlingsforløbet, når først ordet kræft er udtalt - travlheden kan ikke opveje tab af tid i forløbet mellem første, suspekte symptom til indlæggelse.

Min historie er som følger:

Første symptom - blod fra tarm (8/6-9/6 2008) tre dage efter henvendelse til praktiserende læge (12/6 2008). Indkaldelse til Regionshospitalet i Randers til første undersøgelse (8/10 2008). Udskrevet efter operation (5/12 2008). Afsluttende samtale 12/12 2008.

Det turde ikke være nødvendigt at summere op på det angivne tidsforløb. Det er ikke godt nok.

Pilatus' håndsæbe

Overlægen sagde efter klage over tidsforløbet, at problemet var politisk, og hospitalet brugte i øvrigt Pilatus' håndsæbe og gav den praktiserende læge skylden. Denne mente at have gjort, hvad han skulle gøre.

Enhver uden særlig indsigt i lægeverdenen kan forstå, at kravet til akut behandling af kræft skal være gældende fra det tidspunkt, hvor det første, kvalificerede symptom viser sig.

Det hjælper ikke at lære befolkningen, at man skal søge læge, når der viser sig blod fra naturlige legemsåbninger, når man derefter "syltes af systemet" med risiko for spredning i kroppen.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen