Demokratiets vugge

FOLKETINGSKANDIDAT for Venstre i Århus Vest-kredsen Mette Madsen opfordrer i et læserbrev i JP Århus 8/1 folk til at melde sig ind i et politisk parti med den begrundelse, at det er her, demokratiet starter.

Det, hun fremfører, stemmer fuldt og helt overens med det, som jeg prøver at forklare de folk, som jeg møder og taler politik med: Demokratiet begynder ikke i stemmeboksen, men ved medlemskab af et politisk parti.

Vi kan lige så godt se det i øjnene: Der er intet parti, som er helt i overensstemmelse men ens overbevisning og holdninger. En sammenligning: Det er vel meget få - for ikke at sige ingen - som finder en livsledsager, som de er 100 pct. i harmoni med. Men man kan ikke påvirke en partner, man ikke har. Det kan manførst, når man har erkendt sit forhold til personen.

Her er indflydelsen

Først når man er medlem af et politisk parti, har man muligheden for at deltage i valget af dets kandidater, påvirke dets politik og dets beslutninger og komme tæt på politikerne mellem valgene. Men så har man til gengæld også indflydelse.

Som medlem af Venstre har jeg været med til at vælge Mette Madsen som min personlige kandidat til Folketinget. Jeg kender hende, og hun kender mig fra de partimøder, vi begge har deltaget i, og som en del af Venstres bagland har jeg deltaget i beslutningen om, at Venstre ikke tilslutter sig ideen om flertalsstyre i Århus Kommune.

Passivitet giver intet. Derfor: Find det parti, som passer dig bedst, meld dig ind og påvirk dermed demokratiet, hvor det begynder: I partiforeningerne. Som Mette Madsen skriver: »Der er brug for medlemmer i de politiske partier. Ikke mindst unge mennesker.«

Andre læser

Mest læste

Del artiklen